Ritzaus Bureau acquires Scanpix

In April, Ritzaus Bureau acquired the photo agency, Polfoto, from the media group JP/Politikens Hus, and, with the acquisition of Scanpix, Ritzaus Bureau is now strengthening its position as the media news agency, delivering text, sound and image in the formats demanded by media clients.
"For Ritzaus Bureau, the agency business is the core business, and in a news service, text and images are two sides of the same coin. The transfer will strengthen the image coverage – and with a strong focus on customer needs, it will give us better opportunities for finding new ways and solutions that create value," says Lars Vesterløkke, CEO and Editor in Chief at Ritzaus Bureau.
"The acquisition allows us to develop and strengthen the image supply to anyone who needs professional news and archive photos. We want to increase the selection and improve accessibility," says Lars Vesterløkke.
After the divestment of Scanpix, Berlingske Media continues as one of Scanpix' largest and most important customers.
"We have been very glad to have Scanpix in our portfolio for many years, and we are a bit sad by the fact that Scanpix will no longer to be a part of Berlingske Media. For a long period, we have been in dialogue with Ritzaus Bureau about the possibility of establishing a strong Danish photo agency. By now transferring ownership to Ritzaus Bureau, we fulfill this wish and help create a strong picture agency, which can continue to deliver a deep and wide product range," says Berlingske Media's CFO, Dennis Kilian.
Director of the new picture agency, which will be called Ritzau Scanpix, will be the current Scanpix director, Kris Kjær Nielsen.
The parties have agreed not to publish the terms of the transfer.
---
Scanpix: Scanpix is Denmark's leading image agency. Scanpix produces, distributes and markets images and works closely with affiliates in Sweden and Norway, and with Reuters and AFP and EPA.
Ritzaus Bureau: Ritzaus Bureau is Denmark's leading news agency focusing on fast and reliable news production. Around the clock, Ritzaus Bureau supplies news in text, audio and images to Danish media, authorities, organizations and companies.
Berlingske Media: Berlingske Media operates i.a. Berlingske, BT, Metroxpress, Weekendavisen, Radio24syv and a number of digital activities. The company's history dates back to 1749, where the predecessor of Berlingske, Kjøbenhavnske Danske Post-Tidender, was started to deliver news to the Danish population.
For further comments, contact: Kris Kjær Nielsen, +45 40332978, bkn@scanpix.dk
Billeder
Information om Ritzaus Bureau A/S
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




