Marie Louise Andersen bliver ny redaktionschef hos Ritzau Scanpix
Med ansættelsen af Marie Louise Andersen besætter Ritzau Scanpix en af de mest centrale stillinger i den danske billedbranche. Ritzau Scanpix leverer billeder og video til hele den danske mediebranche, og redaktionschefen er omdrejningspunktet i forhold til at sikre det rigtige indhold i den rigtige kvalitet.

Marie Louise Andersen kommer fra en stilling som kreativ leder i DR, og med mere end 20 års erfaring inden for medieproduktion og en baggrund som fotograf, visuel producer og produktionsleder har hun et stærkt fotografisk blik og en dyb forståelse for visuel journalistik.
Nyhedschef Line Jakobsen ser frem til samarbejdet.
"Marie Louise Andersen tilføjer en unik kombination af fotografisk ekspertise, ledelseserfaring og teknisk indsigt til Ritzau Scanpix. Hendes indgående kendskab til både det visuelle udtryk og de redaktionelle behov gør hende til en ideel profil til denne stilling. Jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med hende og se, hvordan hendes kompetencer vil bidrage til at løfte og udvikle Ritzau Scanpix."
Marie Louise Andersen har omfattende erfaring med at arbejde i pressede nyhedsmiljøer og dække store nationale og internationale begivenheder. Hun har blandt andet været fotograf og visuel producer på OL, VM og EM i fodbold og håndbold samt dækket politiske begivenheder som folketingsvalg, europaparlamentsvalg, klimatopmøder og det amerikanske præsidentvalg:
"Jeg glæder mig til at blive en del af Ritzau Scanpix og bidrage til den fortsatte udvikling af visuel journalistik i Danmark. Jeg har fulgt Scanpix' arbejde i mange år og har stor respekt for teamets dygtige fotografer og redaktører. Mit mål er at bygge videre på det stærke fundament, der allerede er til stede, og sikre, at vi fortsat leverer billeder af højeste kvalitet til medier og samarbejdspartnere," siger Marie Louise Andersen.
Marie Louise Andersen overtager stillingen som redaktionschef efter Kristian Djurhuus, der har fået job på TV 2. Hun tiltræder stillingen 1. april 2024.
Nøgleord
Kontakter
Line JacobsenNyhedschef
Tlf:+45 27217551lij@ritzau.dkBilleder

Faktaboks: Ritzaus Bureau
Ritzaus Bureau leverer hurtige, korrekte nyheder og informationer og kommunikationsværktøj til medier, virksomheder og organisationer. Dermed skaber Ritzau værdi for både kunderne og samfundet.
Ejerne er 10 danske mediehuse: JP/Politikens Hus, DR, JFM, Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Mediehusene Midtjylland, Børsen, Kristeligt Dagblad, Lolland-Falsters Folketidende og Information.
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum