Ritzau igen i vækst

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S vokser på nye markeder
Foto: Stine Heilmann

Ritzaus Bureau fik igen vækst i 2022 efter frasalget af Ritzau Finans og fald i omsætningen i 2021. Frasalget gav rekordoverskud i Ritzaus Bureau, og ejerne fik udbetalt 57 mio. kr. i udbytte. Men samtidig forsvandt stort set hele driftsoverskuddet. Det er nu igen tilbage på et tilfredsstillende niveau.

Ritzaus omsætning til medier stagnerer, men bureauets salg af såkaldte PR Tools til kunder uden for medieverdenen voksede sidste år med 14 procent. Samlet set steg virksomhedens omsætning dermed med syv procent.

”2022 var et omstillingsår for Ritzau. Vi solgte en god forretning som bidrog væsentligt til bureauets resultat i 2021, og vi har brugt godt et år på at omstille os og indhente en stor del af det tabte, så vi nu igen har et tilfredsstillende driftsresultat,” siger chefredaktør og adm. direktør Lars Vesterløkke, som forventer fortsat vækst og et forbedret resultat i 2023.

Regnskabet blev godkendt på en generalforsamling onsdag. Der sker ingen udskiftninger i bestyrelsen, og Alex Nielsen, ansv. Chefredaktør og adm. direktør og Mediehusene Midtjylland blev også genvalgt som formand.

Se hoved- og nøgletal nedenfor.

Foto: Stine Heilmann

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad/Mediehusene Midtjylland og Lolland-Falsters Folketidende.