Retten i Svendborg klar til indflytning

Bygningen udstråler autoritet med en kombination af beton-flader, buer belagt med kobber og store vinduesåbninger. Over tid vil kobberet irre, men de næste mange år vil bygningen fremstå som i dag.

Tilbage i maj 2015 blev første spadestik til Svendborgs nye retsbygning taget. I dag kan OPP-teamet bag projektet overdrage nøglerne til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg. Resultatet er en arkitektonisk smuk og funktionel bygning, der afleveres til tiden, til den aftalte pris, og som er sikret en solid drift og et effektivt vedligehold.

Retten i Svendborg er opført i et offentlig-privat partnerskab (OPP) af et konsortium, der består af CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension.

Mens CASA står for opførelsen, er DEAS ansvarlig for drift og vedligehold i de næste tyve år. I tæt samarbejde med Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg er teamet nået i mål med den i alt 4.000 m2 store bygning med syv retssale.

Fremtidssikret projekt i høj kvalitet
”Vi glæder os nu til at tage den nye retsbygning i brug. Den sydfynske retskreds får nu endelig sin egen retsbygning, og den bliver en fantastisk ramme om vores aktiviteter og synliggør, at vi arbejder tidssvarende og professionelt for ret og retfærdighed,” siger Anni Højmark, retspræsident ved Retten i Svendborg.

Retten går nu i gang med at flytte ind i de nye lokaler. Den officielle indvielse finder sted senere på året.

”Det er med stor glæde, at vi i dag overdrager den nye retsbygning til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg. Projektet er et godt eksempel på, at OPP-modellen er en effektiv løsning. Alle parter har budt ind med hver deres kompetencer, og vi har haft en god proces med et flot resultat, der er leveret som aftalt, og som har fremtidssikret drift og vedligehold,” siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør i DEAS, på vegne af konsortiet.

Gode arbejdsforhold
Mens der i stueplan er syv retssale, byder førstesalen på kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu samles fra flere adresser i Svendborg, og som kan se frem til at arbejde i en energivenlig bygning med godt indeklima. Via CO2-følere måles luftkvaliteten i lokalerne, og ventilationen startes op, når der er brug for at udskifte luften og køle rummet.

Alt i alt er Retten i Svendborg en moderne bygning, der tager sig godt ud, højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund.

Bygningsstyrelsen lejer sig ind i bygningen i en periode på 20 år. Herefter kan styrelsen købe ejendommen af OPP-selskabet.

Fakta: Retten i Svendborg
Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold), PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer).
Projektsum: ca. 175 mio. kr.
Arkitekt: KPF Arkitekter.
Rådgivende ingeniør: COWI.
Bestiller: Bygningsstyrelsen.
Areal: 4.000 m2 fordelt på to etager. Retten rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Placering: Christiansvej i Svendborg.

CASA: Senior Developer Rasmus Holbech, telefon 61 14 26 62
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80
PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, telefon 26 18 45 73
PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, telefon 20 19 92 38
Sampension: Pressechef Klaus Fridorf, telefon 61 20 19 97

Kort om PKA, Sampension og PensionDanmark
Pensionskasserne har i alt over 1 mio. medlemmer inden for kommuner, regioner og det private område. Pensionskassernes samlede aktiver og investeringer udgør mere end 500 mia. DKK. www.pka.dk, www.sampension.dk, www.pensiondanmark.com.

Kort om CASA
CASA-koncernen består primært af entrepriseselskabet CASA A/S og ejendomsselskabet CASA A/S. Med en årlig omsætning på over 1 mia. kr. er CASA A/S en foretrukken samarbejdspartner for en række professionelle danske og internationale bygherrer. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise og er senest gået ind på OPP-markedet. www.casa-as.dk.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål. www.deas.dk.

Den nye retsbygning er højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund. Bygningen er opført som OPP-projekt og er nu klar til indflytning.
I indgangshallen hænger glas-kunstværket kaldet ”Vandfald” af Steffen Tast. Det hænger ned fra loftet og har integreret LED-belysning. Også uden at være tændt fanges sollyset i glasset og giver et smukt blikfang. De mange brugere i retten kommer til at være omgivet af moderne kunstværker, der er indkøbt som del af projektet. Bl.a. nævningeretssalen, som er bygningens største, udsmykkes med seks malerier af kunstneren Camilla West.
Indgangshallen er belagt med granitklinker på gulvet i kontrast til træ-lameller på væggene hen forbi retssalene og på skranken.
Der er et imponerende lysindfald i bygningen via ovenlys og høje vinduespartier.

Boligsucces i Aalborg: Nu starter udlejningen af anden etape af Stigsborg Brygge12.2.2018 09:19pressemeddelelse

Det går så godt for CALUMs to lejeboligprojekter på Stigsborg Havnefront, at anden etape af Stigsborg Brygge nu skydes i gang med åbent hus søndag den 18. februar kl. 13-14. Over 100 beboere har allerede indtaget de første 43 lejligheder i første etape af Stigsborg Brygge og Lindholm Brygges 21 rækkehuse. Så når anden etape står indflytningsklar til 15. juni 2018, vil beboerne flytte ind i et spirende udviklingsområde med masser af liv. Hos CALUM ser man frem til at skyde udlejningen af næste etape i gang. ”De har en unik beliggenhed i første række ned til Limfjorden, og med 2-4 værelser appellerer de til en bred målgruppe, der både tæller par, børnefamilier og singler. Og så har vi lagt stor vægt på en høj kvalitet i materialer bl.a. i køkken og badeværelse. Den er generelt på linje med det, man kan forvente i en ejerbolig,” siger Jakob Axel Nielsen, direktør i CALUM. Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS er CALUMs samarbejdspartner og varetager førstegangsudlejningen samt administration

109 nye studieboliger i Valby: Ny bydes de studerende indenfor31.1.2018 08:07pressemeddelelse

I denne uge får over 100 glade studerende nøglerne til deres nye hjem i PKAs nyopførte ejendom Poppelstykket i Valbys gamle industrikvarter ved Ny Ellebjerg Station. Udlejningen af de nye lejeboliger kom i mål på under tre måneder. Med vægt på fællesskabet Ejendommen rummer 109 etværelses lejligheder i størrelsen 35-54 m², og der er lagt vægt på at skabe gode rammer for fælleskabet mellem de studerende gennem flere fælles opholdsrum med spisekøkken, stor tagterrasse samt et hyggeligt gårdmiljø. ”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en ejendom med masser af liv. Der har været en stor interesse for studieboligerne, lige fra vi startede udlejningen i november. De rammer de unges ønsker om en attraktiv bolig til en fornuftig husleje på en central placering i København,” siger Lasse Rüsz, udlejningschef i DEAS, der har varetaget udlejningen og står for administration og drift samt bygherrerådgivning på vegne af PKA. ”Vi ser et stort potentiale i at investere i studieboliger med