Retten i Svendborg klar til indflytning

Den nye retsbygning er højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund. Bygningen er opført som OPP-projekt og er nu klar til indflytning.

Tilbage i maj 2015 blev første spadestik til Svendborgs nye retsbygning taget. I dag kan OPP-teamet bag projektet overdrage nøglerne til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg. Resultatet er en arkitektonisk smuk og funktionel bygning, der afleveres til tiden, til den aftalte pris, og som er sikret en solid drift og et effektivt vedligehold.

Retten i Svendborg er opført i et offentlig-privat partnerskab (OPP) af et konsortium, der består af CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension.

Mens CASA står for opførelsen, er DEAS ansvarlig for drift og vedligehold i de næste tyve år. I tæt samarbejde med Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg er teamet nået i mål med den i alt 4.000 m2 store bygning med syv retssale.

Fremtidssikret projekt i høj kvalitet
”Vi glæder os nu til at tage den nye retsbygning i brug. Den sydfynske retskreds får nu endelig sin egen retsbygning, og den bliver en fantastisk ramme om vores aktiviteter og synliggør, at vi arbejder tidssvarende og professionelt for ret og retfærdighed,” siger Anni Højmark, retspræsident ved Retten i Svendborg.

Retten går nu i gang med at flytte ind i de nye lokaler. Den officielle indvielse finder sted senere på året.

”Det er med stor glæde, at vi i dag overdrager den nye retsbygning til Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg. Projektet er et godt eksempel på, at OPP-modellen er en effektiv løsning. Alle parter har budt ind med hver deres kompetencer, og vi har haft en god proces med et flot resultat, der er leveret som aftalt, og som har fremtidssikret drift og vedligehold,” siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør i DEAS, på vegne af konsortiet.

Gode arbejdsforhold
Mens der i stueplan er syv retssale, byder førstesalen på kontorfaciliteter til de ca. 40 medarbejdere, der nu samles fra flere adresser i Svendborg, og som kan se frem til at arbejde i en energivenlig bygning med godt indeklima. Via CO2-følere måles luftkvaliteten i lokalerne, og ventilationen startes op, når der er brug for at udskifte luften og køle rummet.

Alt i alt er Retten i Svendborg en moderne bygning, der tager sig godt ud, højt beliggende i Svendborg med udsigt over Svendborgsund.

Bygningsstyrelsen lejer sig ind i bygningen i en periode på 20 år. Herefter kan styrelsen købe ejendommen af OPP-selskabet.

Fakta: Retten i Svendborg
Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold), PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer).
Projektsum: ca. 175 mio. kr.
Arkitekt: KPF Arkitekter.
Rådgivende ingeniør: COWI.
Bestiller: Bygningsstyrelsen.
Areal: 4.000 m2 fordelt på to etager. Retten rummer syv retssale og en førstesal med mødelokaler og kontorområde.
Placering: Christiansvej i Svendborg.

CASA: Senior Developer Rasmus Holbech, telefon 61 14 26 62
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80
PKA: Pressechef Thomas B. Knudsen, telefon 26 18 45 73
PensionDanmark: Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, telefon 20 19 92 38
Sampension: Pressechef Klaus Fridorf, telefon 61 20 19 97

Kort om PKA, Sampension og PensionDanmark
Pensionskasserne har i alt over 1 mio. medlemmer inden for kommuner, regioner og det private område. Pensionskassernes samlede aktiver og investeringer udgør mere end 500 mia. DKK. www.pka.dk, www.sampension.dk, www.pensiondanmark.com.

Kort om CASA
CASA-koncernen består primært af entrepriseselskabet CASA A/S og ejendomsselskabet CASA A/S. Med en årlig omsætning på over 1 mia. kr. er CASA A/S en foretrukken samarbejdspartner for en række professionelle danske og internationale bygherrer. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise og er senest gået ind på OPP-markedet. www.casa-as.dk.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål. www.deas.dk.

Bygningen udstråler autoritet med en kombination af beton-flader, buer belagt med kobber og store vinduesåbninger. Over tid vil kobberet irre, men de næste mange år vil bygningen fremstå som i dag.
I indgangshallen hænger glas-kunstværket kaldet ”Vandfald” af Steffen Tast. Det hænger ned fra loftet og har integreret LED-belysning. Også uden at være tændt fanges sollyset i glasset og giver et smukt blikfang. De mange brugere i retten kommer til at være omgivet af moderne kunstværker, der er indkøbt som del af projektet. Bl.a. nævningeretssalen, som er bygningens største, udsmykkes med seks malerier af kunstneren Camilla West.
Indgangshallen er belagt med granitklinker på gulvet i kontrast til træ-lameller på væggene hen forbi retssalene og på skranken.
Der er et imponerende lysindfald i bygningen via ovenlys og høje vinduespartier.

Ny aftale: Lærernes Pension lægger nye boligprojekter hos DEAS17.11.2017 08:11pressemeddelelse

Lærernes Pension har styrket samarbejdet med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Parterne har fornyet deres samarbejdsaftaler. DEAS er valgt til at varetage udlejning, administration og efterfølgende drift af selskabets boligprojekter. DEAS administrerer p.t. samlet ca. 68.000 m2 boliger for Lærernes Pension. ”Vi har valgt DEAS som forvalter af vores portefølje, fordi de tilbyder den fulde palet af ydelser, som vi har behov for. Vi har desuden gode resultater fra vores samarbejde om førstegangs-udlejning, fx af Jacobsens Have i Valby, hvor DEAS nåede i mål med fuld udlejning, inden byggeriet stod færdigt. Den slags danner solid grobund for fremtidige fælles projekter,” siger Henrik Walther Mogensen, finansdirektør i Lærernes Pension. Lærernes Pension er blandt de investorer, der satser på udvikling og opførelse af nye boligudlejningsejendomme i landets storbyer, herunder Aalborg som for tiden er i rivende udvikling. ”Vi glæder os til at styrke det tætte samarbejde med Lærernes Pension.

DEAS starter udlejning af PFAs 94 nye lejeboliger i Hillerød6.11.2017 08:16pressemeddelelse

Med over 300 besøgende til åbent hus de seneste to søndage har DEAS startet udlejningen af PFA’s nye, spændende lejeboliger på Nordre Jernbanevej midt i Hillerød. Projektet dækker fire byhuse og en etageejendom. Projektet er endnu et skridt i realiseringen af PFA Ejendommes nye boligstrategi. Tidligere på året igangsatte DEAS i den sammenhæng udlejningen af Frederikskaj 2 i København samt Havnehusene i Aalborg på vegne af PFA. ”Hillerød er med kombinationen af lokalt byliv, naturskønne omgivelser og gode forbindelser til København oplagt for os at investere i. I projektet har vi gået efter bred appel og diversitet ved at opføre flotte gedigne lejeboliger fra to til fire værelser, og derfor tror vi også på, at der vil være bred efterspørgsel på boligerne,” siger Michael Bruhn, direktør i PFA Ejendomme. Behov for flere boliger i HillerødI Hillerød Kommunes seneste befolkningsprognose anslås der en stigning på over 8.000 borgere i perioden fra 2016 til 2026. ”Der forventes en stigning i b

PensionDanmark styrker samarbejdet med DEAS3.11.2017 13:02pressemeddelelse

PensionDanmark har valgt at forny deres samarbejdsaftale med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er landets førende inden for administration, drift og udvikling af ejendomme. DEAS og PensionDanmark indledte samarbejdet i 2004, og PensionDanmark har nu valgt at fortsætte med DEAS som samarbejdspartneren, der skal stå for administration og drift af selskabets ejendomme og lejemål inden for erhverv og bolig. ”DEAS er en effektiv samarbejdspartner inden for ejendomsforvaltning, og vi trækker med stor tilfredshed på deres kompetencer. At selskabet for nylig er blevet ISO-certificeret har yderligere overbevist os om, at DEAS er den rette partner for os, når det gælder administration og drift af vores ejendomme. Jeg har derfor høje forventninger til samarbejdet,” siger Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark. På vegne af PensionDanmark administrerer DEAS pt. en ejendomsportefølje bestående af hovedsageligt erhvervsejendomme- og lejemål, der udgør ca. 500.000 m2, primært kontorer,