Rentefrit momslån har sparet SMV’er for 374 mio. kr.

Nye tal viser, at SMV'er har fået momslån for 6,8 mia. kr. Ordningen møder ros fra vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt, der vurderer, at det har sparet små virksomheder for 374 mio. kr.

Vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt

Under coronakrisen oplevede tusinder af danske virksomheder, især SMV’erne, at det var svært eller umuligt at låne penge i banken. Skatteministeriet tog derfor initiativ til at SMVer kunne låne sidste momsindbetaling som et rentefrit lån i ét år.

Skatteministeriet har netop offentliggjort tal, der viser, at 23.600 virksomheder har lånt tilsammen 6,8 mia. kr.

”Vores medlemmer betaler høje renter i banken, og skulle de i stedet have lånt 6,8 mia. kr. ville renteudgiften alene være 374,7 mio.kr. De penge får nu lov til at blive i virksomhederne, hvor de er med til at sikre overlevelse og jobs” udtaler Jakob Brandt og fortsætter:

”SMV’erne har under coronakrisen i gennemsnit skulle betale 5,51 % på en kassekredit, hvilket betyder at mange har betalt mere end det. Her har regeringens momslån givet dem et tiltrængt alternativ, hvor en personlig hæftelse ikke har været et ultimativt modkrav. Dette har givet mange selvstændige nattesøvnen tilbage, at de ikke blev presset ind i en situation, hvor banken kunne komme og tage ens hus, hvis virksomheden gik konkurs,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark har tidligere opfordret regeringen til at tilbageføre den seneste momsindbetaling som lån til virksomhederne – et element, der efterfølgende blev en del af hjælpepakkerne til erhvervslivet. SMV’er fik dermed mulighed for at få seneste momsindbetaling som et rentefrit lån i ét år.

”Jeg vil gerne takke skatteministeren for at have fulgt vores opfordring og har givet virksomhederne mulighed for at få den indbetalte moms tilbage som rentefrit lån. Det har holdt hånden under mange af de virksomheder, der blev afvist i banken under coronakrisen,” udtaler Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark.

Vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt

SMVdanmark: En vigtig sejr for de små og mellemstore virksomheder28.10.2020 10:00:57 CETPressemeddelelse

Nattens aftale ikke alene forlænger, men forbedrer også de eksisterende kompensationsordninger for virksomheder, der er ramt af corona-restriktioner. SMVdanmark vil nu bidrage med bud på hvilke virksomheder, der må anses for at være de facto tvangslukkede og derfor kan gå i dvale. Samtidig opfordrer vi regeringen til at indkalde til trepartsdrøftelser for at give lønkompensationsordningen et eftersyn.

SMVdanmark: God hjælpepakke men den kommer syv måneder for sent13.10.2020 15:09:51 CESTPressemeddelelse

Langt om længe anerkender politikerne de tab, som oplevelsesindustrien har lidt under coronakrisen i forbindelse med private arrangementer uden for private hjem. Men hjælpen kommer alt for sent, mener SMVdanmark. For hjælpen er bundet op på, at man skal kunne dokumentere et tab forbundet med direkte salg til private fester og sociale begivenheder. Men ordrebogen har i månedsvis været tom, og virksomhederne kan derfor ikke dokumentere aflyste arrangementer, som aldrig er blevet booket.