Humanistisk Samfund

Religionsfri konfirmation kommer til Svendborg

Fortsat flere unge vælger en humanistisk konfirmation, som er et ikke-religiøst alternativ til den kristne konfirmation. Til foråret 2023 åbner Humanistisk Samfund nye konfirmationshold i Svendborg, så endnu flere får mulighed for at blive humanistisk konfirmeret.

Unge i Svendborg kan snart markere overgangen fra barn til ung med afsæt i humanistiske værdier i stedet for Gud og den kristne tro.

Humanistisk Samfund har netop åbnet tilmeldingen til de humanistiske konfirmationshold i 2023, og som noget nyt er det muligt at tilmelde sig hold i Svendborg. Det glæder Lone Ree Milkær, forperson i Humanistisk Samfund, da det betyder, at flere unge kan blive humanistisk konfirmeret i deres lokalområde:

– Vi er glade for, at vi kan tilbyde endnu flere unge på Fyn muligheden for at blive humanistisk konfirmeret. Svendborg er et område, hvor vi ser, at medlemstilslutningen er stigende, og vi har tidligere haft konfirmander fra det område, som er taget til Odense for at benytte sig af tilbuddet der, fortæller hun.

Siden 2019, hvor de første fynske hold åbnede, er der afholdt humanistiske konfirmationsforløb med weekendundervisning i Otterup på Nordfyn og konfirmationsceremonier i Odense.

En konfirmation bygget på humanistiske værdier

De unge konfirmander, der vælger en humanistisk konfirmation, deltager i undervisning i emner som etik, kritisk tænkning, identitet, menneskerettigheder, livssyn og seksualitet. Her debatterer de med hinanden, og de samarbejder om at planlægge et indslag, som de skal fremføre ved selve konfirmationsceremonien.

– Selvom vi kalder det en konfirmation, beder vi ikke de unge konfirmander bekræfte, at de definerer sig som humanister. Vores formål er i stedet at motivere dem til selvstændig tænkning og til at tage stilling til deres værdier og handlinger. Det, de bekræfter, er, at de tænker over, hvad det vil sige at være menneske, og hvad det vil sige at være menneske i verden sammen med andre mennesker, forklarer Lone Ree Milkær.

Flere vælger en humanistisk konfirmation

Antallet af unge, der vælger at blive humanistisk konfirmeret, er stigende. Sidste år lå tallet på 420, og i år har 540 unge valgt en humanistisk konfirmation som måden at markere overgangen fra barn til ung. Og flere står på venteliste for at komme på et hold.

De humanistiske konfirmationer tager udgangspunkt i humanistiske værdier og har til formål at styrke de unges evne til at tænke selvstændigt, tage ansvar, vise omtanke og at have respekt og tolerance for andre mennesker og deres livssyn.

Fakta

• De nye humanistiske konfirmationshold, der åbner i Svendborg, bliver med ugentlig undervisning fordelt på seks hverdagsaftener, en udflugtsdag og en ceremoni
  • Der er plads til ca. 20 konfirmander pr. hold
  • I år afholder Humanistisk Samfund konfirmationsforløb i København, Roskilde, Ringsted, Odense, Aarhus, Aalborg og Hjørring
  • Besøg www.hs.dk/konfirmation-2023 for mere information om en humanistisk konfirmation og tilmelding

Information om Humanistisk Samfund

Humanistisk Samfund
Blågårdsgade 19, kld.
2200 København N

Humanistisk Samfund er en forening, der arbejder for et samfund, hvor alle livssyn er ligestillede. Derfor arbejder vi for adskillelse af kirke og stat. Samtidig arrangerer vi ceremonier ved livets store overgange: Navngivning, konfirmation, bryllup og begravelse.

Hvad gør vi?

• Tilbyder ceremonier ved navngivning, konfirmation, bryllup og begravelse.
  • Afholder debatmøder om etiske og filosofiske spørgsmål.
  • Arbejder for at staten ikke skal støtte bestemte religioner.

Følg pressemeddelelser fra Humanistisk Samfund

Flere pressemeddelelser fra Humanistisk Samfund

Kirkeministeriet trænger til mere fornyelse end blot en ny minister17.8.2021 10:02:40 CEST | Pressemeddelelse

Humanistisk Samfund hilser Ane Halsboe-Jørgensen velkommen som ny kirkeminister. Og håber hun er klar til at opdatere den danske lovgivning, så den følger FN’s anbefalinger og livssyn bliver ligestillet - uanset om de er religiøse eller ej. Den danske stat har givet en række fordele til religiøse livssyn. FN har ved flere lejligheder kritiseret Danmark, fordi lovgivningen ikke indeholder de samme fordele til ikke-religiøse livssyn, udtaler Lone Ree Milkær, forperson for Humanistisk Samfund. - Det vil altid være et problem for en dansk minister, at vi ikke følger FN’s anbefalinger. Derfor er ligestilling af religiøse og ikke-religiøse livssyn en af de store sager, som ligger på den nye kirkeministers bord. Vi ser frem til et godt og konstruktivt samarbejde med hende, siger Lone Ree Milkær. Det har i mange år været Humanistisk Samfunds erklærede mål, at sekulariseringen af den danske stat skal styrkes. Der er fortsat alt for mange områder, hvor religion og stat er blandet sammen på helt