Første Humanistiske Bryllup på Folkemødet og du er inviteret

Alle er inviteret til globryllup, når Laura og Christoffer skal forenes til en rigtig humanistisk vielse på Folkemødet.

Laura og Christoffer i grønne omgivelser iklædt jakkesæt og brudekjole.
Laura og Christoffer skal giftes Alexander Hjort Jespersen Humanistisk Samfund

Der er kærlighed i luften!

På stranden ved Danchells Anlæg kan du blive klogere på, hvad den humanistiske bryllupsceremoni og højtidelighed går ud på. Vielsen er arrangeret af Humanistisk Samfund og udføres af celebrant og tidligere forperson Lone Ree Milkær.

MØD BRUDEPARRET:

Laura og Christoffer har valgt en humanistisk vielse, da de gerne vil markere deres kærlighed til hinanden gennem en højtidelighed, som passer til deres livssyn.

Laura er 30 år og sygeplejerske. Hun meldte sig ud af Folkekirken på sin 18-års fødselsdag og anser i dag sig selv som feminist og humanist.

Christoffer er 32 år og journalist. Efter bruddet med et religiøst miljø i ungdommen, blev han nysgerrig efter andre måder at se verden på. Her fandt han humanismen.

KOM TIL DEBAT!

Efter vielsen er der debat om vielsesret i Humanistisk Samfunds telt, da vielsen ikke er juridisk gyldig.

I Danmark kan anerkendte trossamfund foretage vielser med juridisk gyldighed, men det kan Humanistisk Samfund ikke. Det er nemlig et krav i loven, at man skal tro på overnaturlige magter.

Medlemmerne af Humanistisk Samfund er samlet om et fælles livssyn, det humanistiske. Men man tror ikke på, at guder eller andet overnaturligt griber ind i hverdagen. Derfor kan humanistiske vielser ikke få juridisk gyldighed. Det kan de ellers i blandt andet Norge, Island, Skotland og Wales.

I paneldebatten deltager bl.a. Kim Aas (mf. og kirkeordfører, S).

Humanistisk Samfund vil gerne invitere til Humanistisk Bryllup. Det foregår:

Fredag d. 14/6 kl. 14.
A98 - Stranden ved Danchells Anlæg
Strandvejen, 3770 Allinge

Paneldebatten foregår:
Fredag d. 14/6 kl. 15
A27 – Humanistisk Samfunds telt
Folkemødet, 3770 Allinge

For deltagelse og yderligere oplysninger kontakt:
Landssekretær, Troels Barkholt-Spangsbo – tbs@hs.dk – tlf. 81113163

Læs mere om humanistisk bryllup her:
www.humanistisksamfund.dk/bryllup

Læs mere om Humanistisk Samfund her:
www.humanistisksamfund.dk

Laura og Christoffer til deres nødvendige borgerlige vielse
Laura og Christoffer til deres nødvendige borgerlige vielse

Danmark forskelsbehandler: Halter bag alle andre nordiske lande, når det handler om ligestilling af livssyn13.6.2024 09:33:21 CEST | Pressemeddelelse

Danmark er det eneste land i Norden, hvor der ikke er ligestilling af livssyn, og hvor kun trossamfund, der tror på overnaturlige magter, kan vie par med juridisk gyldighed. Samme krav er der ikke i andre nordiske lande. Med den forestående revision af loven om trossamfund udenfor Folkekirken, håber Humanistisk Samfund, at Danmark endelig vil følge trop med de andre lande i Norden.