Danmark forskelsbehandler: Halter bag alle andre nordiske lande, når det handler om ligestilling af livssyn

Danmark er det eneste land i Norden, hvor der ikke er ligestilling af livssyn, og hvor kun trossamfund, der tror på overnaturlige magter, kan vie par med juridisk gyldighed. Samme krav er der ikke i andre nordiske lande. Med den forestående revision af loven om trossamfund udenfor Folkekirken, håber Humanistisk Samfund, at Danmark endelig vil følge trop med de andre lande i Norden.

Laura og Christoffer ønsker at blive viet humanistisk
Laura og Christoffer ønsker at blive viet humanistisk Alexander Hjort Jespersen Humanistisk Samfund

På en strand på Bornholm – tæt på det pulserende Folkemøde – vil to mennesker d. 14. juni sige ja til hinanden. Umiddelbart vil ceremonien ligne en helt almindelig vielse. Men noget er anderledes. Præsten er erstattet af en celebrant fra Humanistisk Samfund, og forud for bryllupsceremonien har parret, Christoffer og Laura, været på rådhuset for at blive viet. Parret har valgt at holde et humanistisk bryllup, dvs. uden at Gud er indblandet. De ville egentlig helst blive lovformeligt viet af celebranten lige der på stranden – men det lader sig ikke gøre i Danmark. Her i landet er det nemlig kun anerkendte trossamfund, dvs. religiøse livssyn, som kan forestå vielser med juridisk gyldighed.

Udover de store anerkendte religioner gælder det for eksempel Æonisk Trossamfund, der bekender sig til de græske guder og blandt andet har Homer og Sofokles som en del af trosgrundlaget, og Spiritismens Trossamfund, der bekender sig til clairvoyance.

”I Humanistisk Samfund har vi intet problem med, at disse religiøse livssyn kan forestå juridisk gyldige vielser på lige fod med for eksempel kristne og muslimske menigheder. Vi forstår bare ikke, at vi ikke har samme mulighed,” siger Kirstine Kærn, der er forperson i Humanistisk Samfund.

I mange år har Humanistisk Samfund kæmpet for ligestilling af livssyn, som man har det i de øvrige nordiske lande.
”Danmark er det sidste nordiske land, der ikke anerkender sekulære livssyn. Det er en gammeldags tankegang, som, vi håber, vil blive ændret med revisionen af loven inden længe,” siger Kirstine Kærn og fortsætter:
”Det er en urimelig forskelsbehandling af folk, der ikke tror på, at der er magter, som står over mennesker og naturlove. Og det har den konsekvens, at folk som os, der ikke tilhører et af de anerkendte trossamfund, ikke kan få den ceremoni, som vi ønsker, og som passer til vores livssyn. Vi føler ikke, at vi er lige så meget værd, blot fordi vi har et sekulært livssyn.”

30-årige Laura meldte sig ud af Folkekirken på sin 18-års fødselsdag, mens 32-årige Christoffer brød med et religiøst miljø i ungdommen. Han var nysgerrig efter andre måder at se verden på, og her fandt han humanismen. Laura og Christoffer har valgt en humanistisk vielse og bryllupsceremoni, da de gerne vil markere deres kærlighed til hinanden ved en højtidelighed, som passer til deres livssyn.

Fakta:
Humanistisk Samfund blev stiftet i 2008. Det livssyn, foreningen bygger på, er en sekulær humanisme, som tager udgangspunkt i det enkelte menneskes liv og i det værdifulde i fællesskaber, hvor vi udviser forståelse og omsorg over for hinanden.

Humanistisk Samfund tilbyder ceremonier ved navngivning, konfirmation, bryllup og begravelse og afholder medlemsaktiviteter om etiske og filosofiske spørgsmål. Foreningen arbejder for ligestilling af alle livssyn – både religiøse og ikke-religiøse – og har 2300 medlemmer. Sidste år afholdt den ceremonier for mere end 600 mennesker.

Laura og Christoffer ønsker at blive viet humanistisk