Folketingsåbning: Sekulær højtidelighed hylder demokratiet og markerer 75-års jubilæum for menneskerettigheder

Folketingsmedlemmer og humanister samles den 3. oktober på Johan Borups Højskole for at fejre demokratiet til en sekulær højtidelighed, hvor menneskerettigheder, mangfoldighed og demokrati er i centrum.

I anledningen af Folketingets åbning afholder Humanistisk Samfund en ikke-religiøs højtidelighed, der fejrer demokratiet. Ceremonien er et supplement til den traditionsrige gudstjeneste i Christiansborg Slotskirke og er planlagt, så folketingsmedlemmerne kan deltage i begge ceremonier, hvis de ønsker det. 20 folketingsmedlemmer har indtil videre meldt, at de vil deltage i den ikke-religiøse højtidelighed på Johan Borups Højskole.

I år vælger Humanistisk Samfund at fejre menneskerettighedernes 75-års jubilæum i anledningen af demokratiets fejring ved dette års højtidelighed i forbindelse med Folketingets åbning.

Det fortæller Kirstine Kærn, forperson i Humanistisk Samfund:

”Menneskerettigheder og demokrati hænger uløseligt sammen. For det er kun i et demokratisk samfund, hvor alle borgere har ret til at deltage og blive hørt, at vi kan tænke, tale og leve frit sammen i sikkerhed og tryghed – beskyttet af menneskerettighederne. Det er i kraft at vores demokrati, at vi kan anerkende og respektere, at forskellige mennesker har forskellige religiøse overbevisninger og livssyn, og at de har ret til at udøve dem uden frygt for diskrimination eller undertrykkelse,” fortæller hun og tilføjer:

”Derfor virkede det helt naturligt, at vi i anledning af 75-års jubilæet for Menneskerettighedserklæringen bruger menneskerettighederne som tema for vores højtidelighed i år.”

Modtager af Menneskerettighedspris skal være hovedtaler

Taleren i år er Manilla Ghafuri, der tidligere i år modtog Menneskerettighedsprisen af Rådet for Menneskerettigheder for sit aktivistiske arbejde med at mindske diskrimination af etniske minoriteter i Danmark.

”Det er en kæmpe ære at kunne snakke foran et så “fjernt” publikum, som politikerne er for mig. Æren ligger i, at jeg, en minoriseret person, får muligheden for at snakke foran magten af Danmark. Personligt er det en milepæl for mig. Som tidligere flygtning har jeg desværre sat begrænsninger for mig selv om, hvad jeg tør at drømme om –­­ og det her overgår mine forventninger og mine drømme,” lyder det fra Manilla Ghafuri.

En højtidelighed med plads til alle livssyn

Humanistisk Samfund arrangerede første gang en højtidelighed for folketingsmedlemmerne i 2018 og har siden da gjort det til en årlig tradition.

”Vi holder en højtidelighed i forbindelse med Folketingets åbning for at vise, at man kan markere officielle begivenheder med baggrund i forskellige værdigrundlag, der afspejler befolkningens mangfoldighed. Det danske samfund rummer mange forskellige livssyn, og vi vil gerne gøre det muligt at fejre demokratiet og deltage i en begivenhed, der kan rumme alle livssyn. Vi mener, at der bør være rum til at højtideligholde vores fælles demokrati på mere end en måde,” lyder det fra Kirstine Kærn forperson i Humanistisk Samfund.

Under højtideligheden vil skuespiller Ellen Hillingsø læse digtet ’No Man is an Island’ af John Donne (1624) op samt Merete Pryds Helles genfortolkning ’Intet menneske er en ø’ (2018).

Sanger Bryan Rice vil desuden fremføre tre sange under ceremonien: ”Sensommervise”, ”Gå stille og tyst” og ”Sang til friheden”.

Humanistisk Samfund vil gerne invitere til årets højtidelighed i anledning af Folketingets åbning:

Tirsdag den 3. oktober kl. 11:00 – 11:30

Johan Borups Højskole

Wedells Palæ, Frederiksholms Kanal 24

1220 København

For deltagelse og yderligere oplysninger kontakt:

Stina Høiberg-Højerup, kommunikations- og pressemedarbejder: 81 11 42 59 eller shh@hs.dk

Humanistisk Samfund tilbyder også ikke-religiøse bryllupsceremonier, navngivninger og begravelser og er en forening, der arbejder for adskillelse af kirke og stat. Læs mere om Humanistisk Samfund her: www.hs.dk

Stina Høiberg-Højerup, kommunikations- og pressemedarbejderHumanistisk Samfund

Tlf:81114259shh@hs.dk