Region Syddanmark er næstbedst i ejendomsvenlighed

Årets ejendomsvenlighedsanalyse viser, at Region Syddanmark har forbedret vilkårene for ejendomme i en sådan grad, at de rykker op på en andenplads i årets opgør mellem regionerne.

Når det handler om at tilbyde de bedste rammer for ejendomsinvesteringer, byudvikling og vækst, har Region Syddanmark i løbet af det seneste år forbedret sig. Derfor er regionen rykket op på en andenplads i EjendomDanmarks årlige ejendomsvenlighedsanalyse.

Et fald i byggesagsgebyret, som i det seneste år er faldet fra en gennemsnitlig timepris på 447 kroner til 422 kroner, er medvirkende til, at Region Syddanmark rykker op.

”Det er dejligt at se, hvordan kommunerne i Region Syddanmark samlet set får forbedret vilkårene for ejendomme i regionen. Det er med til at skabe interesse for investeringer, udvikling og vækst på tværs af regionen,” siger Peter Stenholm, adm. direktør i EjendomDanmark.

Regionen har i det seneste år også haft færre ejendomsforbrydelser – det kan være hærværk og brandstiftelser.

Omrokering i toppen

Mens Region Nordjylland lå på førstepladsen i 2021, rykker de i årets undersøgelse to pladser ned og må tage til takke med en tredjeplads. Førstepladsen er nemlig blevet generobret af Region Midtjylland, som er årets mest ejendomsvenlige region.

Region Sjælland bibeholder fjerdepladsen, mens Region Hovedstaden endnu engang ender på en femteplads.