Regeringens nye biodiversitetspakke vækker begejstring hos WWF Verdensnaturfonden

Regeringen og støttepartierne har netop offentliggjort en ny biodiversitetspakke, der bliver en del af den kommende finanslov for 2021. WWF Verdensnaturfonden har presset på for, at den længe ventede biodiversitetspakke ikke skulle forsinkes yderligere og med blandt andet 75.000 hektar urørt skov, 15 naturnationalparker og et nyt biodiversitetsråd vækker ambitionsniveauet glæde hos Verdensnaturfonden, som er tilfredse med det tydelige WWF-aftryk.

Biodiversiteten i Danmark er i tilbagegang og hænger i bremsen sammenlignet med andre EU-lande. Derfor har WWF Verdensnaturfonden tidligere kritiseret regeringens finanslovsforslag, som var uambitiøst og utilstrækkeligt for den hårdt pressede natur og biodiversitet. Den kritik er nu ændret til ros ved nyheden om, at en langt mere ambitiøs biodiversitetspakke er forhandlet på plads.

”Denne pakke kommer til at gøre en forskel for dansk natur og biodiversitet. Regeringen har lyttet til vores og forskernes anbefalinger om at udlægge langt mere urørt skov, samt etablere store, sammenhængende naturområder med græssende dyr. Det er virkelig et stort positivt skridt for dansk natur, som danskerne også kommer til at kunne mærke,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Biodiversitetsråd er WWF’s anbefaling

En kernesag for WWF Verdensnaturfonden, og en idé født hos fonden, har været ønsket om etableringen af et uafhængigt og videnskabeligt forankret biodiversitetsråd, der kan bistå regeringen med rådgivning og prioritering af indsatserne for biodiversitet i Danmark. Og et sådant råd ser nu dagens lys.

”Rådets eksperter vil sikre, at vi får mest mulig biodiversitet – også for pengene. Samtidigt sikrer vi, at omlægningen fra naturdrift til ægte vild natur sker på en måde, så danskerne kan få de allerstørste naturoplevelser i fremtiden,” siger Bo Øksnebjerg.

Han håber også, at Folketingets partier nedsætter et tværpolitisk biodiversitetsnetværk, der kan samarbejde på tværs af parti-skel.

”Danskerne har været hårde ved naturen i århundreder. Det kommer også til at tage lang tid at komme tilbage til ægte vild natur. Derfor er det vigtigt, at der kommer en bred og varig tilslutning til aftalen i Folketinget, så ambitionerne føres ud i livet på tværs af valgperioder og skiftende regeringer,” siger Bo Øksnebjerg.

Urørt skov

WWF Verdensnaturfonden lancerede helt tilbage i 2016 en rapport sammen med forskere fra Københavns Universitet, der viste, at det som minimum kræver 75.000 hektar urørt skov, hvis tilbagegangen af biodiversitet skal bremses. Samtidig kræver Danmarks planter og dyr større og sammenhængende naturområder, hvis de igen skal trives.

”Hovedparten af de danske rødlistede arter lever i skovene. Derfor er aftalen med 75.000 hektar urørt skov og 15 nye naturnationalparker en kæmpe naturgave fra vores generation til fremtidens danskere,” siger Bo Øksnebjerg.

Ser frem til planen for hav

Mens fremtiden nu ser lysere ud for skovene, gisper de danske have fortsat efter vejret. Derfor ser WWF Verdensnaturfonden frem til, at der også snart kommer en lignende løsning for dansk havnatur.

”Danmark skal også have en havplan med fredede områder, hvor dyrelivet kan udvikle sig ligesom i skovene, så vores børn er sikret fed havnatur og fisk på bordet i 2030,” slutter Bo Øksnebjerg.

WWF Verdensnaturfondens anbefalinger til FL21

WWF Verdensnaturfonden offentliggjorde i september 2020 deres anbefalinger til Finansloven for finansåret 2021:

1. Nedsæt et biodiversitetsråd, der kan bistå udarbejdelsen af en ny biodiversitetsstrategi og -handlingsplan.
  2. Beskyt havet ud fra 100-30-10-modellen med en pulje til analyse af naturbeskyttelse og begrænsning af bundtrawl.
  3. Etabler mere effektiv naturbeskyttelse til havs med Øresund som Maritim Nationalpark.
  4. Opret større og sammenhængende naturområder med udlægning af urørt skov.
  5. Gennemfør en lovrevision med henblik på at frigøre midler til biodiversiteten.
  6. Minimer afskovning som følge af dansk import af råvarer med en nyoprettet afskovningspulje.

Læs de uddybede nationale input her:

For henvendelse til WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg, kontakt pressechef Kasper Kankelborg, 26 13 57 71, kasper.kankelborg@wwf.dk.

Overfiskeri og bifangst truer europæiske hajer og rokker12.4.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

62 ud af 110 hajarter og rokker er truet af overfiskeri og bifangst. Det viser en ny rapport fra WWF, der har undersøgt konsekvenserne af erhvervsfiskeri i portugisiske farvande. Med anslåede 1,5 millioner årlige fangster er Portugal det land i EU, der har det tredje højeste antal haj- og rokkefangster efter Spanien og Frankrig. Bifangst er også et stort problem for hajer og rokker i Danmark, hvor mindst 11 ud af 28 arter anses for at være truet af global udryddelse*.

Folkebevægelse skal hjælpe Danmarks biodiversitet23.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Det står skidt til for Danmarks vilde natur og biodiversitet. Den danske natur har brug for plads, og de danske arter har brug for levesteder. Arterne forsvinder hurtigere end nogensinde før, og ifølge den seneste kortlægning er 1.844 danske plante-og dyrearter lige nu i fare for at uddø. Derfor kalder ’Danmarks Vilde Haver’ igen på danskernes hjælp. ”Det kræver en folkebevægelse,” mener WWF, Haveselskabet og IKEA, der står bag projektet.

WWF: Sådan beskytter vi havet12.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Fem enkle principper. Det er WWF Verdensnaturfondens opskrift til at sikre en bedre beskyttelse af havet, som efter alt for mange års overudnyttelse er i stærk kritisk tilstand. WWF, der for nyligt er kommet med forslag til placeringen af de 13 nye naturnationalparker til lands, kommer igen regeringen i forkøbet og præsenterer fem grundprincipper for beskyttelse af naturområder til havs. Udpegelsen af effektivt beskyttede områder i danske farvande er også et krav fra EU og bliver et centralt emne i den kommende havplan, der præsenteres senere på måneden.

Ny rapport: Affaldet i havet omkring Grønland er fra Grønland selv9.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Plastikaffald i verdenshavene er et voksende miljøproblem. Det gælder i det meste af verden og desværre også i Grønland. En undersøgelse af affald indsamlet langs den grønlandske vestkyst viser, at størstedelen af affaldet stammer fra Grønland selv. Og det skal der gøres noget ved – for naturen og dyrenes skyld, mener blandt andre WWF Verdensnaturfonden. Resultaterne fra undersøgelsen bliver præsenteret ved ’International Symposium on Plastics in the Arctic’ i begyndelsen af marts 2021.