Rammeplan understreger behov for individuel diætbehandling for personer med type 2-diabetes

Fagligt selskab af Kliniske Diætister (FaKD) offentliggør en ny rammeplan til kliniske diætister, der arbejder med ernærings- og diætbehandlingen af voksne med type 2-diabetes

I den nye rammeplan præsenteres anbefalinger for diætbehandling af voksne med type 2-diabetes, som giver flere muligheder end tidligere ved valg af diæt. Én bestemt sammensætning af kulhydrat, fedt og protein i kosten, som kan anbefales til alle med type 2-diabetes, kendes nemlig ikke. Derimod kan en individuel sammensætning anbefales med særlig opmærksomhed på det samlede energiindtag samt kvalitet og mængde af kulhydrater, kostfibre og fedt.

Det giver flere muligheder ved valg af diæt, hvor det anbefales at fokusere på de generelle diætprincipper til personer med type 2- diabetes samt at tilpasse diæten individuelt frem for at fokusere på én enkelt diæt.

Fokus på at tilpasse diæten til den enkelte person er fortsat grundlæggende for kliniske diætister samtidigt med, at der nu er mulighed for flere variationer af den rette diæt til den enkelte person.

Forskningen viser, at der ses større effekt af ernærings- og diætbehandlingen af personer med type 2-diabetes, hvis denne varetages af diætister frem for af andre sundhedspersoner. Kliniske diætister har kompetencer til at motivere personer til ændringer og til at vurdere, hvilke faktorer man skal være opmærksom på, når behandlingen skal planlægges i samarbejde med personen med type 2-diabetes.

-  Som klinisk diætist er den individuelle tilgang til behandlingen helt grundlæggende, hvilket bekræftes af den tilgængelige evidens. Vi spiller en stor rolle i at oversætte den viden, der ligger omkring kostens effekt til noget meningsfuldt hos personen. Kompleksiteten i indsatsen, både ud fra personens grad af sygdom og den enkeltes levevilkår såvel som motivation for en livsstilsændring, er medvirkende til at underbygge behovet for individualisering og for vurdering af, hvilken diæt der bør efterleves i samarbejde med personen og dennes læge, siger Mette Theil, formand for FaKD.

Anbefalingerne i rammeplanen er udarbejdet med afsæt i den tilgængelige evidens på området samt erfaringer fra praksis. Der er i dag mere forskning om kulhydraters effekt, og kulhydrater er fortsat et af nøgleelementerne i diætbehandlingen. De fleste bør lære at kende til deres ”kulhydrattolerance” i det liv, de lever.

- Sloganet ”no size fits all” passer fint her, da effekten af diæten er afhængig af, hvilken person der behandles, samt hvilke andre indsatser, som er planlagt og iværksat. At spise diabetesvenligt er ikke sort/hvidt eller omhandler et stort forbudt madområde. Det handler om at hjælpe personen med at overholde diætanbefalingerne ved inddragelse og støtte til at nå de ønskede mål, siger Mette Theil.

FAKTA

• Rammeplanen henvender sig til kliniske diætister der arbejder med ernærings- og diætbehandling af personer over 18 år, der er diagnosticeret med type 2-diabetes.
  • Formålet med rammeplanen er at formidle den tilgængelige evidens som praktiske og anvendelige anbefalinger.

Mette Theil, Formand FaKD. Mobil: 26855978. Mail: mp@diaetist.dk

Kost og Ernæringsforbundet er fagforening og interesseorganisation for ernæringsprofessionelle.