Q1 2022: Telia Danmarks serviceomsætning vækster for tredje kvartal i træk

Telia Company offentliggør i dag resultatet for første kvartal af 2022, hvor Telia Danmarks turnaround er afspejlet i både service revenue og EBITDA-resultatet.
Telias hovedkvarter på Holmbladsgade. Til efteråret 2022 flytter Telia Danmark til et nybygget hovedkontor i Ørestaden.

I årets første kvartal leverer Telia Danmark et service-revenue resultat på 703 mio. danske kroner mod 677 mio. danske kroner i første kvartal 2021. Det er tredje kvartal i træk, at Telia rapporter om vækst i serviceomsætningen (YoY).

Driftsresultat (adjusted EBITDA) ender på 167 mio. danske kroner i Q1 mod 156 mio. danske kroner i første kvartal af 2021.

Den samlede kundebase er vokset til 1.627.000 sim-kort, hvoraf 1.360.000 er mobilkunder og 267.000 er IoT/M2M-løsninger. Sidstnævnte er vækstet med 13.000 i første kvartal – mens mobilbasen oplevede en nedgang på 6.000 sim-kort.

”Vores indsats for at bringe Telia Danmark tilbage på vækstsporet er igen reflekteret i vores resultater. I løbet af kvartalet har vi lanceret nye produkter og løsninger, som kunderne tager godt imod. Den positive udvikling i driftsresultatet er drevet af vores fortsatte arbejde med at simplificere og digitalisere forretningen, hvor vi blandt andet afvikler legacy-netværk og -systemer. Samlet set leverer vi et godt resultat for kvartalet med fortsat fremdrift i overensstemmelse med vores treårs-strategi”, siger Petr Cermak, CEO i Telia Danmark.

Som led i Telias ambition om at blive familiernes førstevalg inden for mobiltelefoni, internet, tv- og streamingløsninger, øgede Telia i marts porteføljen af attraktive streamingløsninger med TV 2 PLAY, som Telia-kunder tilbydes til en favorabel pris.

På erhvervsområdet har Telia lanceret Travel Emission Insights, der er baseret på anonymiseret og aggregeret bevægelsesdata fra Telias mobilnetværk. Værktøjet giver by- og miljøplanlæggere mulighed for at måle og benchmarke CO2-udledningen fra forskellige ruter og transportformer samt opstille handlingsplaner for at reducere den trafikrelaterede CO2-udledning på den mest økonomisk effektive måde.

Nøgletal

Q1 2021

Q1 2022

Service Revenue

677 MDKK

703 MDKK

Adjusted EBITDA

156 MDKK

167 MDKK

Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q1 2022-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.

Petr Cermak, CEO i Telia Danmark.

Ørestads Boulevard 45