Prins Nikolai og Prins Felix Fonden donerer 50.000 kroner til Folkekirkens Nødhjælp

Pengene skal gå til at håndtere corona-pandemien i verdens fattigste lande, hvor sårbare familier har brug for ekstra hjælp i denne svære tid.

Folkekirkens Nødhjælp har modtaget 50.000 kroner af Prins Nikolai og Prins Felix Fonden til corona-indsatser i verdens fattigste lande. Her er et eksempel på øget hygiejne på et madmarked i Etiopien, hvor Folkekirkens Nødhjælp har opsat vandbeholdere.

Lige nu bliver udfordringerne i verdens fattigste lande forstærket af corona-pandemien.

Folkekirkens Nødhjælp har de seneste måneder styrket arbejdet i verdens fattigste lande for at stoppe spredningen af virussen, redde liv og håndtere de langsigtede konsekvenser af krisen.

Det arbejde får nu støtte fra Prins Nikolai og Prins Felix Fonden, som har doneret 50.000 kroner til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i corona-ramte lande.

”Vi er meget glade og taknemmelige for donationen fra Prins Nikolai og Prins Felix Fonden til vores corona-indsatser. Pengene går til at hjælpe de mennesker, der er hårdest ramt lige nu. Corona-pandemien virker som et forstørrelsesglas på de problemer, verdens fattigste lande i forvejen lever under. Sult, arbejdsløshed og voldelige konflikter bliver værre under en krise som denne,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Pengene går til mad, oplysning og sæbe

Donationen kommer blandt andet til at gå til kontantudbetalinger til sårbare familier, mad, oplysningskampagner om corona og hygiejne, forbedring af vaskefaciliteter i flygtningelejre, på skoler og hospitaler, uddeling af sæbe, sprit og vandbeholdere og beskyttelsesudstyr til sundhedsklinikker m.m.

Folkekirkens Nødhjælp har været i stand til at fortsætte arbejdet i verdens fattigste lande under hele corona-krisen – blandt andet fordi, at organisationen arbejder med lokale partnere og kirker og dermed er dybt forankret i de samfund, hvor der ydes hjælp.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det