Prins Nikolai og Prins Felix Fonden donerer 50.000 kroner til Folkekirkens Nødhjælp

Pengene skal gå til at håndtere corona-pandemien i verdens fattigste lande, hvor sårbare familier har brug for ekstra hjælp i denne svære tid.

Folkekirkens Nødhjælp har modtaget 50.000 kroner af Prins Nikolai og Prins Felix Fonden til corona-indsatser i verdens fattigste lande. Her er et eksempel på øget hygiejne på et madmarked i Etiopien, hvor Folkekirkens Nødhjælp har opsat vandbeholdere.

Lige nu bliver udfordringerne i verdens fattigste lande forstærket af corona-pandemien.

Folkekirkens Nødhjælp har de seneste måneder styrket arbejdet i verdens fattigste lande for at stoppe spredningen af virussen, redde liv og håndtere de langsigtede konsekvenser af krisen.

Det arbejde får nu støtte fra Prins Nikolai og Prins Felix Fonden, som har doneret 50.000 kroner til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i corona-ramte lande.

”Vi er meget glade og taknemmelige for donationen fra Prins Nikolai og Prins Felix Fonden til vores corona-indsatser. Pengene går til at hjælpe de mennesker, der er hårdest ramt lige nu. Corona-pandemien virker som et forstørrelsesglas på de problemer, verdens fattigste lande i forvejen lever under. Sult, arbejdsløshed og voldelige konflikter bliver værre under en krise som denne,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Pengene går til mad, oplysning og sæbe

Donationen kommer blandt andet til at gå til kontantudbetalinger til sårbare familier, mad, oplysningskampagner om corona og hygiejne, forbedring af vaskefaciliteter i flygtningelejre, på skoler og hospitaler, uddeling af sæbe, sprit og vandbeholdere og beskyttelsesudstyr til sundhedsklinikker m.m.

Folkekirkens Nødhjælp har været i stand til at fortsætte arbejdet i verdens fattigste lande under hele corona-krisen – blandt andet fordi, at organisationen arbejder med lokale partnere og kirker og dermed er dybt forankret i de samfund, hvor der ydes hjælp.

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som