Ritzaus Bureau A/S

Pressemeddelelse i anledning af Ritzaus Bureaus 150-års-jubilæum

Del
Ritzau binder Danmark sammen
Sign
Sign

Mediernes fælles nyhedsbureau, Ritzaus Bureau, fylder 1. februar 150 år. Der er brug for et fælles nyhedsbillede, hvis demokratiet skal fungere, mener kulturminister Bertel Haarder.

Meget er forandret, men for nyhedsbureauet Ritzau gælder det stadig som for 150 år siden om at levere basisnyheder i høj kvalitet til landets medier. Og med bureauets rækkevidde læser store dele af befolkningen Ritzau-historier hver eneste dag -  i avisen eller på nettet.

“I Danmark har Ritzau tidligere haft den rolle, internettet har i dag. Tidligere var det Ritzau, som sørgede for, at hele landet kunne få hurtige informationer.  Så på den måde har Ritzau været med til at binde Danmark sammen, fordi Ritzau med nyhedstelegrammet skabte en infrastruktur, så borgerne kunne få nyheder på nogenlunde samme tid, hvilket ikke tidligere havde været muligt”, fortæller Kirsten Drotner, der er mediehistoriker og professor i medievidenskab ved Syddansk Universitet.

Nyhedsbureauet blev etableret af Erik Nicolai Ritzau i 1866, da han, inspireret af blandet andet Reuters i England, så mulighederne i at bruge telegrafen til at skaffe nyhederne hurtigere frem til medierne. Det første telegram blev sendt fra Hamburg til Ritzaus Bureau i København den 31. januar 1866 og bragt i aviserne næste morgen. Efter datidens forhold var det nærmest en revolution og flere dage hurtigere end hidtil.

At levere hurtige nyheder er stadig Ritzaus hovedopgave. Men på grund af internettet har bureauets rolle ændret sig.

 “I dag er Ritzaus primære rolle at hjælpe de medier, hvor man måske ikke selv har musklerne til at forfølge alting selv. På den måde kan mediernes læsere stadig få nyheder med det professionelle kvalitetsstempel, som Ritzau-navnet historisk har været garant for”, fortæller Kirsten Drotner.

I dag leverer Ritzaus Bureau nyheder til alle klassiske danske medier, alle dagblade, DR og TV2 og til en lang række netmedier som eksempelvis MSN og avisen.dk. Målinger viser, at cirka hver tredje nyhed i de store landsdækkende netmedier er Ritzau-historier, mens det for regionale medier kan være op til halvdelen af nyhederne på nettet.

“Det er vigtigt, at vi stadig har et nyhedsbureau i Danmark, som er uafhængigt af de enkelte mediers særinteresser. På den måde kan du som læser af en næsten hvilken som helst dansk avis stadig være sikker på at få troværdige nyheder i din avis”, mener Kirsten Drotner.

Det er kulturminister Bertel Haarder (V) enig i.

 - Nyheder på sociale medier skaber mindre afstand mellem borger og magthaver, men vi isolerer os også i vores egen lille sociale boble. Der er brug for et fælles nyhedsbillede, hvis demokratiet skal fungere. Derfor er et nyhedsbureau som Ritzau afgørende, siger han i forbindelse med Ritzaus 150-års-jubilæum.

Danskerne bruger mere og mere tid på sociale medier, hvor en uredigeret blanding af venners opslag og billeder af nybagt kage vises ind i mellem opslag med breaking news. Det er her, danskerne i stigende grad henter deres nyheder. Og det rummer en stor fare for folkestyret, hvis det står alene, mener kulturminister Bertel Haarder (V).

”Derfor er der i den grad brug for klassiske medier, der med troværdighed kan skelne mellem skidt og kanel og bringe, hvad der er hold i. Samfundet har brug for et højt niveau af troværdighed i medierne, og at relevante informationer når ud til alle. Det sikrer man ved, at der findes gedigne og troværdige bureauer som Ritzau, og ved, at der i det hele taget er medier, der er troværdige”, siger kulturministeren.

Ritzaus Bureau var fra 1866 et familieforetagende, men blev i 1947 overtaget af de dengang cirka 100 danske dagblade, som samtidig var kunderne. Der er i dag langt færre aviser og medievirksomheder, og ejerkredsen er i dag reduceret til 13 med JP/Politiken og Danmarks Radio som de største aktionærer. I dag har Ritzaus Bureau i alt cirka 170 medarbejdere, som ud over generelle nyheder også leverer finansnyheder til eksempelvis banker, radio/tv-oversigter og forskellige former for information til virksomheder.

Mens alle indtægter i 1947 kom fra aviser, der købte nyheder, er det i dag kun ca. en fjerdedel af den samlede omsætning, der kommer fra nyheder til aviser. Nu er det i stigende grad indtægter fra medier, der bruger nyhederne på nettet, fra virksomheder og organisationer, der ønsker at få nyheder og forskellige andre ydelser.

“ Siden godt 100 dagblade i fællesskab overtog bureauet i 1947, har målet for Ritzau været at hjælpe med at skabe den bedste publikation for færrest mulige ressourcer. Vores ambition er at gøre det endnu billigere at levere journalistik til medierne. Det kan vi kun gøre ved at tjene penge på noget andet. Kan vi hjælpe mediehusene med at lave højere kvalitet billigere, skaber vi dermed også en samfundsmæssig værdi,” siger Lars Vesterløkke, chefredaktør og administrerende direktør for Ritzaus Bureau.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Adm. Direktør, chefredaktør Lars Vesterløkke
lav@ritzau.dk eller tlf. 3330 0000


Materiale kan downloades her:


Artikel: ”Fælles nyheder er folkestyrets fundament” – Kulturminister Bertel Haarder er ikke så liberal, at han vil overlade det hele til markedskæfterne.
https://www.ritzau.dk/images/150/Bertel_Haarder_folkestyrets_fundament.pdf

Fotos af Carsten Bundgaard, Polfoto
https://www.ritzau.dk/images/150/Haarder_01FotoCarstenBundgaardPolfoto.jpg
https://www.ritzau.dk/images/150/Haarder_02FotoCarstenBundgaardPolfoto.jpg


Artikel: ”Underholdning er godt, oplysning er nødvendigt” – Forsker i sociale medier Vince Hendricks møder journalist og debattør Pernille Tranberg.
https://www.ritzau.dk/images/150/Vince_Hendricks_om_sociale_medier.pdf

Fotos af Carsten Bundgaard, Polfoto
https://www.ritzau.dk/images/150/ProfessorVincentHendricks_1_FotoCarstenBundgaardPolfoto.jpg
https://www.ritzau.dk/images/150/ProfessorVincentHendricks_2_FotoCarstenBundgaardPolfoto.jpg
https://www.ritzau.dk/images/150/Vesterloekke_HaarderFotoCarstenBundgaardPolfoto.jpg


Artikel: ”Ikke plads til romantiske drømme om papir” – Interview med den tidligere nyhedsbureauchef, nu mediedirektør for Schibsted i Sverige, Raoul Grünthal.
https://www.ritzau.dk/images/150/RaoulGruenthal_om_digitalt_nyt_marked.pdf

Foto af Lasse Allard, Aftonbladet
https://www.ritzau.dk/images/150/RaoulGrunthalFotoLasseAllardAftonbladet.png


Artikel: ”Min generation er de sidste avislæsere” – 43-årige Jimmy Maymann fra Fyn er topchef i en af verdens største mediekoncerner. Her er hans syn på journalistikken i dag.
https://www.ritzau.dk/images/150/Jimmy%20Maymann_AOL.pdf

Foto af Malene Lauritzen
https://www.ritzau.dk/images/150/JimmyMaymann_AOL_FotoMaleneLauritzen.jpg


Artikel: ”Ritzau på Twitter og jagten på synenergier – Nyhedsbureauer er ikke længere forbeholdt nyhedsmedier. Interview med Ritzaus chefredaktør og direktør Lars Vesterløkke.
https://www.ritzau.dk/images/150/Gruenthal_og_Vesterloekke_nye_medievirkelighed.pdf

Fotos af Carsten Bundgaard, Polfoto
https://www.ritzau.dk/images/150/LarsVesterloekke_1_FotoCarsten%20BundgaardPolfoto.JPG
https://www.ritzau.dk/images/150/LarsVesterloekke_2_FotoCarsten%20BundgaardPolfoto.JPG

Billeder

Information om Ritzaus Bureau A/S

Ritzaus Bureau A/S
Ritzaus Bureau A/S
Store Kongensgade 14
1264 København K

+45 33 30 00 00http://www.ritzau.com/
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye