Ritzau fordobler overskud

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S vokser på nye markeder

Foto: Liselotte Sabroe

Ritzaus Bureau omsætning blev øget med seks procent, mens overskuddet voksede 93 procent.

Mens omsætningen hos medier fortsat falder, voksede bureauets omsætning af såkaldte PR Tools til kunder uden for medieverdenen med 18 procent i 2023.

Frasalget af Ritzau Finans i 2021 gav rekordoverskud, og ejerne fik udbetalt 57 mio. kr. i udbytte. Salget medførte underskud på selve driften, men i 2022 blev underskuddet vendt til et overskud, og med fordoblingen i 2023 er Ritzau tilbage på sporet.

Årets resultat er negativt påvirket af, at omkostningerne efter et hackerangreb i november 2020 ikke som forventet blev kompenseret af forsikringen. Sagen har kostet Ritzau 1,8 mio.kr.

”Bortset fra forsikringssagen har Ritzau udviklet sig helt som forventet i 2023 med pæn vækst i omsætningen af kommunikationsløsninger til kunder uden for mediebranchen. Vi har udviklet vores produkter, solgt mere og også taget AI-løsninger som tale-til-tekst i brug i løbet af året,” siger adm. direktør og chefredaktør Lars Vesterløkke.

Regnskabet blev godkendt på en generalforsamling torsdag. Alle aktionærvalgte bestyrelsesmedlemmer fortsætter, og Alex Nielsen, ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør og Mediehusene Midtjylland blev også genvalgt som formand.

Journalist og tillidsrepræsentant Rune Øgendahl afløser journalist Rikke Lund Kristensen som en af de tre medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.

Om Ritzaus Bureau:

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, JFM, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad/Mediehusene Midtjylland og Lolland-Falsters Folketidende.