Lars Vesterløkke stopper på Ritzau efter 16 år

Chefredaktør og adm. direktør Lars Vesterløkke forlader Ritzaus Bureau med udgangen af maj for at blive konsulent og rådgiver

Adm.dir. / Chefredaktør Lars Vesterløkke

Lars Vesterløkke stopper 31. maj i år efter mere end 16 år i spidsen for bureauet, der har gennemgået store ændringer i perioden.

”Jeg har haft 16 år fantastiske år i Ritzau. Det har været en stor fornøjelse at være med til at udvikle en virksomhed, der hver dag har stor betydning for de mange kunder og for samfundet. Ritzau er en helt særlig arbejdsplads med en masse dygtige medarbejdere, der arbejder som et hold, og som gerne vil bidrage til fællesskabet. De har alle muligheder for at fortsætte den positive udvikling og fastholde Ritzaus vigtige rolle også fremover”, siger Lars Vesterløkke.

”Jeg har i mere end et par år arbejdet med idéen om at skifte spor. Jeg har taget en uddannelse som business coach og har forberedt mig på at arbejde som konsulent, coach og rådgiver, og det begynder jeg på i konsulenthuset Beecon fra 1. august, når jeg har holdt en lang sommerferie.”

Lars Vesterløkke har som chefredaktør og administrerende direktør stået i spidsen for en turnaround og modernisering af nyhedsbureauet, der for 15 år siden var i dyb krise.

Selskabsformen er ændret fra I/S til A/S, og bureauets position og økonomi er blevet styrket blandt andet gennem opkøb af først nyhedsbureauet Direkt og nyhedsbureauet Newspaq, siden også af Berlingskes nyhedsbureau, hvorefter Ritzau efterfølgende opkøbte fotobureauerne POLFOTO og Scanpix, hvorved Ritzau kom i samme klasse som andre europæiske nyhedsbureauer.

I dag servicerer Ritzau ikke kun medier, men mange hundrede virksomheder og organisationer uden for mediebranchen med kommunikationsløsninger og informationer.

Ritzau var blandt de første til at producere nyheder med robotter, og bureauet har for længst taget kunstig intelligens i brug som værktøj.

Bestyrelsesformand Alex Nielsen siger i forbindelse med offentliggørelsen, at han har forståelse for, at Lars Vesterløkke nu søger nye udfordringer.

”Lars Vesterløkke har været en eminent leder af bureauet, og han har sammen med dedikerede medarbejdere innovativt flyttet bureauet flot fremad, således Ritzau i dag både nationalt og internationalt står stærk både på den publicistiske indholdsside, i kommunikationsindsatsen over for de professionelle mediebrugere samt også økonomisk. Vi er meget taknemmelige for den store og udviklingsorienterede indsats, som Lars har lagt i vores nyhedsbureau. Både medarbejdere, ledere, bestyrelse, samarbejdspartnere og kunder vil komme til at savne Lars og den ordentlighed, hvormed Lars har ledet bureauet. Nu ser vi ind i et skift på direktørposten, og vi vil snarest starte rekrutteringsprocessen”, slutter Alex Nielsen.

Adm.dir. / Chefredaktør Lars Vesterløkke

Om Ritzaus Bureau

Ritzaus Bureau leverer hurtige, korrekte nyheder og informationer og kommunikationsværktøj til medier, virksomheder og organisationer. Dermed skaber Ritzau værdi for både kunderne og samfundet.

Ejerne er 10 danske mediehuse: JP/Politikens Hus, DR, JFM, Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Mediehusene Midtjylland, Børsen, Kristeligt Dagblad, Lolland- Falsters Folketidende og Information.

Omsætningen er trods frasalg og udskilning af aktiviteter steget med cirka 50 procent siden selskabet blevet ændret til et A/S i 2012. Omsætningen på tekstnyheder til medier er halveret, mens der har været stor vækst på omsætning til kunder uden for medieverdenen.

Om Lars Vesterløkke

Chefredaktør og adm. direktør i Ritzaus Bureau siden januar 2008

Bestyrelsesformand for Sermitsiaq.AG i Grønland siden marts 2022

Programdirektør i DR fra 2001 til 2007/kst. Generaldirektør 2004-2005

Uddannet journalist, NLP business coach og har gennemført en række lederuddannelser med kurser på bl.a. Insead, Stanford, HPI og IE.