Presseinvitation: Til Folkemøde med erhvervsfolket

Intet folkemøde uden erhvervsfolket - Dansk Industri inviterer i år til 19 forskellige debatter med unge, lærlinge, politikere og topchefer i Klostergaarden i Allinge.

Pressen inviteres til
Danmark på arbejde - flere hænder og hoveder,
14. - 16. juni i
Pension Klostergaarden
Østergade 7, 3770 Allinge

Beskæftigelsen i Danmark er rekordhøj, og vores virksomheder efterlyser flere dygtige medarbejdere. Men hvor skal vi få den ekstra arbejdskraft fra – og hvordan sikrer vi, at vi også i fremtiden har adgang til de dygtigste hænder og hoveder?

DI udfolder temaet fra mange forskellige vinkler, når vi slår dørene op i Klostergaarden for en masse spændende debatter og arrangementer.

Vi lægger ud torsdag kl. 13 med Danmarks ungdomspolitikere, som forhandler i to hold på kryds og tværs af partiskel for at levere det bedste bud på noget, de unge i dén grad brænder for: Fremtidens uddannelsespolitik. For hvordan uddanner vi verdens bedste medarbejdere i fremtiden? Lørdag præsenterer de to hold deres færdige uddannelsespolitiske udspil, og publikum kårer en vinder.

På Folkemødet sætter DI også fokus på lærlinge og praktikpladser og på erhvervsuddannelsernes kvalitet – det sker med debatterne ”Flere lærlinge – flere medarbejdere” om torsdagen og om fredagen ”Fremtiden for faglærte? De unge spørger, de voksne svarer…”. Her vil to unge faglærte udspørge politikere og virksomheder om deres - og erhvervsuddannelsernes - fremtid

Ligeledes fredag fejrer vi Sølvbryllup – 25 år med EU’s indre marked. Hvad skal der ske de næste 25 år? Det debatterer bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager, formand for 3F Per Christensen og tidligere medlem af EU-parlamentet Jens-Peter Bonde.

Topchefer fra danske virksomheder er naturligvis også blandt deltagerne i Klostergaardens debatter – mød blandt andre CEO og formand for DI, Lars-Peter Søbye, COWI, adm. direktør Mads Nipper, Grundfos, CEO Jais Valeur, Danish Crown og CEO Marianne Dahl Steensen, Microsoft Danmark.

Læs mere og se hele programmet her

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i