Presseinvitation: Til Folkemøde med erhvervsfolket

Intet folkemøde uden erhvervsfolket - Dansk Industri inviterer i år til 19 forskellige debatter med unge, lærlinge, politikere og topchefer i Klostergaarden i Allinge.

Pressen inviteres til
Danmark på arbejde - flere hænder og hoveder,
14. - 16. juni i
Pension Klostergaarden
Østergade 7, 3770 Allinge

Beskæftigelsen i Danmark er rekordhøj, og vores virksomheder efterlyser flere dygtige medarbejdere. Men hvor skal vi få den ekstra arbejdskraft fra – og hvordan sikrer vi, at vi også i fremtiden har adgang til de dygtigste hænder og hoveder?

DI udfolder temaet fra mange forskellige vinkler, når vi slår dørene op i Klostergaarden for en masse spændende debatter og arrangementer.

Vi lægger ud torsdag kl. 13 med Danmarks ungdomspolitikere, som forhandler i to hold på kryds og tværs af partiskel for at levere det bedste bud på noget, de unge i dén grad brænder for: Fremtidens uddannelsespolitik. For hvordan uddanner vi verdens bedste medarbejdere i fremtiden? Lørdag præsenterer de to hold deres færdige uddannelsespolitiske udspil, og publikum kårer en vinder.

På Folkemødet sætter DI også fokus på lærlinge og praktikpladser og på erhvervsuddannelsernes kvalitet – det sker med debatterne ”Flere lærlinge – flere medarbejdere” om torsdagen og om fredagen ”Fremtiden for faglærte? De unge spørger, de voksne svarer…”. Her vil to unge faglærte udspørge politikere og virksomheder om deres - og erhvervsuddannelsernes - fremtid

Ligeledes fredag fejrer vi Sølvbryllup – 25 år med EU’s indre marked. Hvad skal der ske de næste 25 år? Det debatterer bl.a. EU-Kommissær Margrethe Vestager, formand for 3F Per Christensen og tidligere medlem af EU-parlamentet Jens-Peter Bonde.

Topchefer fra danske virksomheder er naturligvis også blandt deltagerne i Klostergaardens debatter – mød blandt andre CEO og formand for DI, Lars-Peter Søbye, COWI, adm. direktør Mads Nipper, Grundfos, CEO Jais Valeur, Danish Crown og CEO Marianne Dahl Steensen, Microsoft Danmark.

Læs mere og se hele programmet her

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse

I dag har de 11 jyske kommuner langs Vestkysten, de 3 regioner i Vestdanmark, Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme præsenteret en samlet udviklingsplan for turismen langs Vestkysten. - Den nye udviklingsplan er den første af sin slags og et fantastisk nybrud i dansk turisme, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri. Målet med planen er at øge antallet af overnatninger med 23 mio. i 2025 og nå en samlet omsætning i turismen på 22 mia. kr. I planen anbefaler parterne, at man fokuserer og prioriterer indsatsen på 18 særlige feriesteder fremfor at smøre indsatsen tyndt ud over hele Vestkysten. Målet er at skabe nogle attraktive miljøer med et varieret udbud af oplevelser, overnatningsmuligheder og indkøbsmuligheder. - Udviklingsplanen ligger i god forlængelse af den seneste aftale mellem regeringen og KL om at fokusere og samle den offentlige turismeindsats på 15-25 tværkommunale destinationer. For det danske turismeerhverv er det afgørende, at vi får skabt nogle størr