Presseinvitation: DI Topmødet 2018 - Danmark på arbejde – flere hænder og hoveder

Flere danskere end nogensinde går på arbejde hver dag i private virksomheder. Men manglen på medarbejdere er nu så omfattende i danske virksomheder, at mange virksomheder må takke nej til ordrer, fordi de har svært ved at skaffe de medarbejdere, de skal bruge.

Behovet for kvalificerede medarbejdere er - set med DI’s øjne - den største politiske og økonomiske udfordring for Danmark lige nu. Derfor er manglen på arbejdskraft på agendaen, når godt 1.000 beslutningstagere fra ind- og udland mødes til DI Topmødet 2018.

Pressen inviteres til

DI Topmødet 2018 tirsdag den 18. september kl. 13-18,

TAP1, Raffinaderivej 10, 2300 København S.

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen vil være til stede og holde tale ved DI Topmødet 2018.

På kanten til et nyt folketingsår – og et valgår – vil både statsminister Lars Løkke Rasmussen og formand for Socialdemokratiet, Mette Frederiksen tale på Topmødet og komme med deres bud på de rigtige løsninger for Danmark og for danske virksomheder.

Næstformand for EU-kommissionen og kommissær for job, vækst, investering og konkurrenceevne, Jyrki Katainen, taler om Europa på arbejde – hvordan gør vi europæisk erhvervsliv mere konkurrencedygtigt.

Fra Boston Consulting Group kommer senior partner og Managing Director Rainer Strack om krisen for den globale arbejdsstyrke, og hvordan vi adresserer den.

Fire fremtrædende danske erhvervsledere debatterer på scenen på Topmødet om, hvordan vi får flere danskere i job, med udgangspunkt i deres egne erfaringer, og her er der tale om virksomheder, der selv er gået foran med at få danskerne i arbejde:

COO og medejer af Scandinavian Packaging, Hanne Zink, adm. direktør for Keolis Danmark, Peter Lanng Nielsen, Managing Director og medejer af Orskov Yard, Christina Ørskov og President og CEO for Milestone Systems, Lars Thinggaard.

Blandt de øvrige talere på dagen er CEO for Danfoss, Kim Fausing, som giver inspiration til, hvordan virksomhederne kan tiltrække talenter, og Carlsberg Groups CEO og President Cees ´t Hart kommer med et aktuelt indspark til Topmødets dagsorden.

Når der er mangel på medarbejdere, er der også behov for en indsats fra virksomhederne selv, og formanden for DI, præsident og CEO for Cowi A/S, Lars-Peter Søbye, taler om, hvad virksomhederne selv kan gøre.

På Topmødet bliver DI Prisen 2018 overrakt til en virksomhed, som har gjort en særlig indsats for at få oprettet flere lærepladser og uddanne flere faglærte. Prisen overrækkes af forbundsformand for Dansk Metal, Claus Jensen.

Læs mere om DI Topmødet 2018 og se programmet

Tilmelding til DI Topmødet skal ske til pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. +4523284912, e-mail boh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.