Politisk loft er ikke den rette løsning

Socialdemokratiet forslår nu, at der skal sættes et loft på, hvor meget huslejen må stige med. EjendomDanmark er imod forslaget og mener, at det rejser flere spørgsmål end svar. Samtidig påpeger organisationen, at udlejerne i disse dage er ved at finde løsninger med de berørte lejere. EjendomDanmark er dog åben for en dialog om, hvordan lejen fremadrettet bør reguleres.

Inflationen er høj i Danmark, og derfor er en lang række varer på det seneste steget i pris. Det rammer også både udlejere og lejere. De første bliver ramt af stigende omkostninger, mens lejernes husleje potentielt også kan stige med langt højere beløb end tidligere, da nogle lejemål reguleres efter det såkaldte nettoprisindeks.

Nu har statsminister og formand for Socialdemokratiet, Mette Frederiksen, foreslået, at der lægges et toårigt loft over stigningerne på fire procent. I virkeligheden er der dog ved at blive fundet mindelige løsninger for de enkelte lejere. Derfor forholder EjendomDanmark, der repræsenterer de danske ejere, udlejere og administratorer, sig kritisk over for forslaget:

”Lige nu sidder hvert eneste af vores medlemmer og finder den rette balance, der både tager højde for deres enkelte lejere og som passer til mulighederne i deres virksomheder. Jeg har grundlæggende tiltro til, at der kan blive fundet løsninger ude i virkeligheden, for det lykkedes under coronakrisen, hvor der blev fundet utrolig mange mindelige løsninger. Samtidig ved jeg, at emnet fylder enormt meget hos vores medlemmer,” siger Peter Stenholm, adm. direktør i EjendomDanmark.

Han påpeger, at den grundlæggende udfordring lige nu er den høje inflation, og at den alene kan løses på samfundsplan.

En langsigtet løsning

Udfordringen er lige nu, at lejen for nogle lejemål reguleres efter nettoprisindekset. Brugen af det blev udvidet i 2015, hvor det afløste trappelejen.

”Vi går gerne ind i en dialog om, hvorvidt nettoprisindekset er det rette valg, når det grundet inflationen, som rammer os alle, kan springe fra stigninger på cirka 0,8 procent i 2019 til 8,7 i år. Vores branche vinder ikke på en høj inflation, og har den seneste tid kunnet se deres omkostninger stige,” siger Peter Stenholm og fortsætter:

”De lever dog – ligesom alle andre virksomheder – af deres kunder. Det er i dette tilfælde lejerne, og derfor har de også en vurdering ned på hvert enkelt lejemål omkring, hvordan de griber det an. Derfor er dialog mellem parterne nøglen til at løse denne udfordring,” siger han.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.