XL-BYG

Plastikjuletræer til 3.000 kroner bliver revet ned fra hylderne

Erfarne sælgere kniber sig en ekstra gang i armen hos XL-BYG i disse dage. Plastikjuletræer fra udstillingen til en serie nye app-styrede julelyskæder bliver revet væk til trods for en pris på 3.000 kroner.
Lyskæden, der følger med træet, sælges også uden træ. Hver eneste diode på kæden kan styres og times med mobiltelefonen, sættes til at lave lysshow, blinke i takt med musikken og skifte farve. Foto: PR.

Jeg troede ikke mine egne ører. Det lød jo næsten vanvittigt, lyder det fra Martin Varberg Lüchtemeier, der er julebelysningsekspert og produktchef hos XL-BYG.

Efter at have forsynet kædens 104 butikker med et enkelt plastikjuletræ hver til at udstille XL-BYGs nye appstyrede Twinkly-julelyskæder på, måtte han hurtigt sande, at plastikjuletræerne var mindst lige så attraktive som lyskæderne. Landet over blev der meldt om, at kunderne ville købe udstillingen.

Det er et plastikjuletræ af topkvalitet og var udelukkende tiltænkt som udstilling, da de ligger i et prisleje på cirka 3000 kroner. Det var bestemt ikke det produkt, jeg havde forventet ville boome i Danmark, tilføjer produktchefen.

Lyskæderne, der også er til salg uden træ, koster mellem 450 og 1150 kroner alt efter størrelsen og har en lang række smart home-funktioner, der gør, at man blandt andet kan designe sit eget tidsindstillede lysshow på dem via en app.

Efter en intens jagt er det lykkedes Martin Varberg Lüchtemeier at få fat i en containerfuld af de populære plastikjuletræer med lyskæder.

Træerne er på vej ud i butikkerne. Prisen lyder på cirka 3000 kroner med en lyskæde, og jeg forventer ikke, der går lang tid, inden de er udsolgte, siger Martin Varberg Lüchtemeier, der understreger, at de nye og dyrere Twinkly-lyskæder primært er for smart home-entusiaster.

Julebelysningseksperten har følgende tre råd til en smuk julebelysning alt efter behov og budget.

1. Fremhæv arkitektur og have

Gå en tur rundt i kvarteret om aftenen og saml inspiration. Vellykket julebelysning fremhæver havens og husets smukke sider om vinteren. En have med træer uden blade eller en mørk indkørsel forvandles til noget overraskende smukt og hyggeligt med den rette belysning. Er du i tvivl om, hvor lang en lyskæde, du har brug for, så mål op og undgå en kæde, der er for kort. Det ser ufuldendt ud og vil ærgre dig.

2. Start billigt og byg på derfra

Et godt startsted er de billigste lyskæder på 31 volt. Det er god kvalitet, og de er anvendelige både ude og inde, da ledningerne er tynde og diskrete. Vil du oplyse husgavlen, dit tag eller andre dele af huset, hvor kæden potentielt skal modstå barsk vejr, er det dog en god idé at opgradere til de kraftigere 230 volts lyskæder med tykke gummikabler, der er slidstærke og holder i mange år. Er du allerede erfaren med julebelysning, kan du supplere din udsmykning med f.eks. lysende akryl-julefigurer, der især er populære hos børn og varierer udtrykket godt.

3. Styr det hele fra mobilen

Er du Smart Home-entusiast, og kan du lide appkontrol, så kan du gå efter øverste hylde og købe en Twinkly-lyskæde.

Her kan du styre funktionen i hver diode fra en app, hvilket udover at gøre dig uafhængig af fysiske timerure, også giver dig mulighed for at nørde med dine egne lysshows, hvor lyset blinker eller bølger i forskellige figurer. Bare scan lyskæden med mobilen, så er du i gang. Er kreativiteten ikke så stor, kan du også vælge en af de forudindstillede skabeloner. Derudover kan du connecte med andre Smart Home-produkter, aktivere lyset med stemmen eller lade det blinke i takt med musikken.

Martin Varberg Lüchtemeier
Produktchef, XL-BYG
mvl@xl-byg.dk

Billeder

Download
XL-BYG har skaffet en hel ekstra containerfuld af plastikjuletræerne, der var ment som udstillingstræer, men som bliver revet ned fra hylderne over hele landet. Foto: PR.

Information om XL-BYG

XL-BYG
Holmstrupgårdvej 20
8220 Brabrand