Nu indtager kvinderne byggemarkederne

Coronakrisen har skabt store opsparinger blandt danskerne, men det betyder langtfra, at boligejerne har syet alle pengene ind i madrassen. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik har forbrugerne nemlig ikke været mere klar til at foretage større investeringer i hjemmet siden 1999.
Det mærker man hos byggevarekæden XL-BYG, der melder om meget stor interesse fra byggelystne danskere, der søger inspiration og køber ind til byggeprojekter.
– Ingen havde forudset et sådan boom i boligprojekter. I starten af coronakrisen var der fokus på mindre bolig- og haveprojekter, men ret hurtigt fattede folk også interesse for større projekter. Man brugte mere tid i hjemmet, og det resulterede i en ren gør-det-selv-eksplosion, fortæller Helene Birk, marketingchef ved XL-BYG.
Byggelysten har skabt travlhed hos XL-BYGs professionelle kunder såvel som i byggemarkederne. Men den mest bemærkelsesværdige udvikling er sket online. XL-BYG har under coronakrisen udviklet et digitalt inspirationsområde, der hedder #parcelhack, og som giver idéer til fornyelse af boligen ude og inde. Næsten halvdelen af områdets besøgende er kvinder, og omkring 40 procent af alle køb i webshoppen foretages af kvinder. Det er en stor forandring i forhold til, at byggemarkedsbranchens kunder traditionelt har været mænd, oplyser Helene Birk.
– Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting. De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger Helene Birk.
Vores tids store prestigeprojekt
Trangen til at investere i forbedringer i hjemmet er ikke ny, men et behov, der ligger dybt forankret i vores kultur. Det forklarer lektor Malene Breunig, der forsker i moderne hjem- og boligidealer ved Syddansk Universitet.
– Det at skabe et hjem og sætte et personligt præg på ens bolig er i høj grad blevet et identitets- og prestigeprojekt, hvor vi særligt i Danmark har en stærk kultur omkring redebygningen, som indebærer at investere penge, tid og flid i hjemmet. Noget vi i høj grad har set blomstre op under corona-hjemsendelserne, siger Malene Breuning og uddyber:
– Et stigende antal kvinder bruger byggemarkederne og påtager sig både planlægnings- og byggeroller. Det afspejler en generel udligning af mande- og kvinderoller i hjemmet, hvor mænd har kastet sig over at bage, grille, lave mad og passe børn, mens kvinder ikke længere er blege for at gå i gang med selv større gør-det-selv-projekter i hus og have.
Ifølge Helene Birk adskiller kvinderne sig på flere punkter fra mænd, når de arbejder med boligprojekter:
– Kvinder er meget involveret i de større byggeprojekter. De tænker hele vejen rundt i hjemmet og inkluderer flere rum og områder, når de vil lave forandringer. De bruger længere tid på at søge inspiration og interesserer sig for at lave et så sundt og energi- og miljøvenligt hjem som muligt. Dette udmønter sig i en interesse for, hvad der er bag væggene og bag gulvbrædderne. De spørger fx om, hvilken type dampspærre, isolering eller udluftning, de skal bruge til et mere energi- og miljøvenligt hjem.
”Jeg står i forhaven og arbejder hver aften”
35-årige Melanie Froesch og hendes kæreste flyttede sidste år fra København til et 70’er parcelhus i Vejle. Her har hun med hjælp fra familien lavet en stor indvendig renovering af huset, men da ændringerne ikke helt opfyldte parrets hverdagsbehov, er universitetsuddannede Melanie Froesch nu gået i gang med den anden renovering på to år.
– Jeg er vild med at bygge tingene selv, og det er jo langt fra raketvidenskab. Jeg googler mig frem til det meste og ser en masse instruktionsvideoer. Ofte er det øvelse og interesse, der skal til, og det har jeg masser af, fortæller Melanie Froesch, der blandt andet har lavet alt opbygning omkring nye vægge, sat loft op, bygget nyt bryggers, sat spot op, lagt mikrocement på gulvet og skiftet vinduer.
– I perioder står jeg og arbejder i forhaven hver aften. Den kreative proces med at løse de udfordringer, der kommer, giver mig energi, og så er det god motion, samtidig med man sparer penge på håndværkere, siger Melanie Froesch.
Nøgleord
Kontakter
Helene Birk
Marketingchef, XL-BYG
(+45) 87 45 42 30
hbi@xl-byg.dk
Melanie Froesch
Husejer og gør-det-selv-kvinde, Vejle
Kontakt Martin Damsgaard, Epicent Public Relations for udlevering af telefonnummer og e-mail: Mobil: 6166 7289. Mail: mda@epicent.dk
Malene Breunig
Lektor SDU, forsker i moderne hjem- og boligidealer
(+45) 65 50 33 65
m.breunig@sdu.dk
Billeder



Links
Information om XL-BYG
XL-BYG er med 104 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder med en stor webshop. Kæden henvender sig både til professionelle og private. www.xl-byg.dk
Følg pressemeddelelser fra XL-BYG
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra XL-BYG
Bålmad boomer under corona9.4.2021 08:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Madlavning over bål er vokset eksplosivt under corona, viser ny rundspørge foretaget af XL-BYG. Især de unge går forrest og har efterladt butikkerne med tomme hylder.
Klimamål skaber ny trend blandt husejere24.3.2021 07:37:00 CET | Pressemeddelelse
I fremtiden skal hver husstand have mellem to og fire affaldsspande for at kunne sortere affaldet mere klimavenligt. Det har skabt kæmpe efterspørgsel på affaldsskjulere, viser ny rundspørge.
Plastikjuletræer til 3.000 kroner bliver revet ned fra hylderne7.12.2020 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Erfarne sælgere kniber sig en ekstra gang i armen hos XL-BYG i disse dage. Plastikjuletræer fra udstillingen til en serie nye app-styrede julelyskæder bliver revet væk til trods for en pris på 3.000 kroner.
Salgstal bekræfter: Danmark går amok i julelys – nu bliver de stemmestyret5.11.2020 05:17:00 CET | Pressemeddelelse
De seneste fire år har lyskæder været en af de varegrupper, der har været i suverænt størst vækst i den landsdækkende byggevarekæde XL-BYG. Næste lystrend er app- og stemmestyret og blev opdaget i Las Vegas.
Corona-kampen tømte Danmark for berøringsfrie vandhaner26.10.2020 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
For at hindre smitte med coronavirus tømte især større virksomheder, skoler og daginstitutioner lageret for berøringsfrie vandhaner efter nedlukningen, viser ny rundspørge blandt de tre største producenter af berøringsfrie vandhaner. XL-BYG melder også om en flerdobling af salget.