Pensionsbranchen: Offentlig-privat samarbejde skal være del af løsningen for Forsvaret

Fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har netop præsenteret en afdækning af Forsvarets økonomi og regeringens plan for en genopretning. Afdækningen understreger, at der er stort behov for investeringer – både for at indhente efterslæbet på bygninger og i nyt personel og materiel. Pensionsbranchen står klar til at samarbejde om at bidrage til løsningen på de områder, hvor det er relevant.

- Der er et massivt behov for investeringer i Forsvaret, og det er selvfølgelig en helt central opgave for Danmark at få løst, og mange pensionsselskaber er klar til at bidrage med løsninger og samarbejde på de områder, hvor det giver mening. Det gælder ikke mindst problemet med massive efterslæb på forsvarets bygninger, siger underdirektør Tom Vile Jensen, fra brancheforeningen Forskring & Pension.

Pensionsselskaberne og deres medlemmer er vidt forskellige, og det er ikke alle, der ønsker at investere i forsvar. Men mange selskaber kan og vil gerne bidrage til løsninger. I Danmark har F&P’s medlemmer fx bygninger og ejendomme for ca. 200 mia. kr. De har dermed stor erfaring med bygningsprojekter og styring af økonomien, som Forsvaret kan samarbejde med branchen om.

- I sidste ende er det selvfølgelig op til regeringen og Folketinget – sammen med Forsvaret at finde vejene til, hvordan man vil genoprette og styrke samarbejdet. Men store dele af pensionsbranchen har både kompetencer og investeringer, der virkelig kan bidrage positivt, siger Tom Vile Jensen.

Foruden de store behov for at investere i personel og i de bygninger, som udgør rammerne for de mennesker, der arbejder i Forsvaret, ser branchen også muligheder for at bidrage på fartøjer og skibe.

- Forsvaret forventer at skulle forny den danske flåde over de kommende år. Det kommer til at kræve store investeringer og nytænkning. Vi er klar med både investeringer og samarbejde, så vi får mest muligt forsvar for skatteydernes penge, siger Tom Vile Jensen.

Nicolai Schacke, nis@fogp.dk / 24 24 04 02

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?