Økonomisk usikkerhed udløser forventningskrise i ejendomsbranchen

Prisstigninger og varemangel smitter nu også af på ejendomsbranchen, hvor det bliver stadig dyrere at vedligeholde og udvikle ejendommene. Den økonomiske usikkerhed kan påvirke både indtjening og kommende investeringer, forventer branchen.

En tur i supermarkedet kan få de fleste til at spærre øjnene op i øjeblikket. Æg, mælk og kød er blandt nogle af de varer, der fortsat får et nøk op på prisskiltet. Prisstigningerne ser ud til at fortsætte deres himmelflugt, inflationen er steget til det højeste niveau i 39 år, og der er varemangel på materialer som træ og stål.

Den pressede økonomi og varemangel spreder sig som ringe i vandet, og påvirker nu også ejendomsbranchens forventninger til den kommende periode. Det viser EjendomDanmarks nyeste måling blandt branchens aktører.

”Det er længe siden, vi har oplevet prisstigninger, som dem vi ser i dag. Nu forventer vores medlemmer også, at den økonomiske situation vil komme til at påvirke deres virksomhed i den kommende tid,” siger Morten Marott Larsen, underdirektør i EjendomDanmark.

Forventningskrise frem for reel krise

På bare ét kvartal er branchens forventninger til deres indtjening på ejendomme droslet gevaldigt ned – der er faktisk tale om det største kvartalsvise fald i 10 år. Det totale afkast anslås til at lande på 4,8 procent, hvilket er noget lavere end samme tidspunkt sidste år, hvor forventningerne også var skruet ned på grund af coronakrisen. Det totale afkast skal være med til at dække finansielle omkostninger, risiko og inflation for ejendommene.

”I april 2022 oplevede vi den største stigning i inflation i næsten 40 år, og også renterne stiger. Usikkerheden til økonomien gør, at forventningerne til de totale afkast på ejendomme falder samtidig med, at omkostningerne til at vedligeholde og udvikle ejendomme er steget,” uddyber Morten Marott Larsen.

Ejendomsaktørerne forventer og håber dog stadig, at den økonomiske situation er en midlertidig effekt forårsaget af blandt andet forsyningsproblemer, og at det kun vil medføre forholdsvis få realøkonomiske effekter, hvor inflationen snart kan falde igen.

”Det er vigtigt at understrege, at der er tale om en forventningskrise og ikke en reel økonomisk krise. Det er altså ikke sådan, at lamperne gløder højrødt endnu,” siger Morten Marott Larsen.

Fra stor appetit til selektiv

En af de aktører i branchen, som kan nikke genkendende til en stigende usikkerhed, er Sune Schackenfeldt, administrerende direktør fra PBU, pædagogernes pension.

”Vi oplever aktuelt, at de markante økonomiske ændringer, der er afstedkommet i fx renteniveau, inflation og ikke mindst geopolitisk på kort tid, har medført, at flere markedsaktører, der for bare et par år siden havde meget stor appetit på ejendomsinvesteringer er blevet mere selektive.”

Hos PBU følger de nu situationen nøje med henblik på egne kommende investeringer, som vil koncentrere sig om Danmark, de nordiske lande og Nordtyskland:

”Som langsigtet investor kan der opstå interessante muligheder for os, hvis markedet taber højde – vi vil dog være påpasselige i forhold til kontor med sekundære lokationer, og vi bemærker også, at logistikejendomme under corona er blevet handlet betydeligt ned i afkastkrav,” siger Sune Schackenfeldt.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.