OK18: Forhandlingssammenbrud på det kommunale område

- Det giver ingen mening indgå en aftale, der indebærer, at vores medlemmer vil være fattigere om tre år, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Forhandlingerne om fornyelse af overenskomster og aftaler på det kommunale område mellem KL og de faglige organisationer i Forhandlingsfællesskabet er mandag aften brudt sammen.

Formand for Djøf Offentlig Sara Vergo, der deltager i forhandlingsdelegationen på lønmodtagersiden for akademikerområdet udtaler:

- Det er beklageligt, men desværre forventeligt efter forhandlingssammenbruddet i staten i fredags. Det er mit indtryk, at KL har et meget stramt mandat fra Finansministeriet. Så når der ikke kunne opnås enighed med staten om et forlig, er det ikke mærkeligt, at det heller ikke lykkedes i kommunerne, når rammerne er fuldstændig de samme.

Knasterne er de samme som på statens område. For Djøf er det helt centralt, at der denne gang bliver tale om en økonomisk ramme, der kan sikre reallønsfremgang for medlemmerne.

- Det giver ingen mening indgå en aftale, der indebærer, at vores medlemmer vil være fattigere om tre år, siger Sara Vergo, og fortsætter:

- Får de offentligt ansatte ikke sikret en reallønsfremgang, bliver det offentlige arbejdsmarked et sekunda-arbejdsmarked, hvilket hverken tjener den enkelte ansatte, de offentlige arbejdspladser eller borgerne i samfundet. Vi har alle brug for en velfungerende offentlig sektor, og vi er med til at sikre velfærden.

Djøf har ca. 8.200 medlemmer på det kommunale område.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.