Offentlige måltider kan rykke meget mere på CO2-regnskabet

Kost- og Ernæringsforbundet glæder sig over de nye kostråd, der er gode for både danskernes sundhed og de kommende generationers klima. Men der er stadig plads til endnu større ambitioner, mener formand for Kost- og Ernæringsforbundet Ghita Parry

Kost- og Ernæringsforbundet har set frem til lanceringen af Fødevarestyrelsens nye kostråd, der giver et ambitiøst og konkret bud på, hvordan kosten kan sammensættes med et stort hensyn til klima og vores sundhed.

”Nu er det vores medlemmers opgave at omsætte de nye kostråd til praksis – uanset om det er hos en kliniske diætist, en professionsbachelor i ernæring og sundhed, eller velsmagende hverdagsmad i de professionelle køkkener”, udtaler formand Ghita Parry.

Kost- og Ernæringsforbundet har været en del af den store følgegruppe, der har været med til at kvalificere kostrådene. Stod det udelukkende til Kost- og Ernæringsforbundet kunne man sagtens have skruet endnu højere op for ambitionerne. Blandt andet ved at udnytte potentialet i flere hundrede tusinde måltider, der hverdag bliver tilberedt i de offentlige køkkener.

”Lad os dog være endnu mere ambitiøse og lad hele den offentlige forplejning gå forrest i den grønne omstilling. Hvis 800.000 daglige offentlige måltider bliver mere grønne, vil det virkelig rykke noget i CO2-regnskabet, og man får meget klima for pengene på dette område. Det kræver, at vores medlemmer får kompetenceudvikling og at politikere er ambitiøse her og sætter klare mål i kommuner, regioner og stat”, siger Ghita Parry.

Hun understreger i samme ombæring, at det er positivt, at det ikke kun er kostråd, der skal bruges af ernæringsprofessionelle:
”For os har det været vigtigt, at kostrådene er nemme at huske for alle danskere – ikke kun os, der arbejder med mad og ernæring døgnet rundt. Jeg hæfter mig særligt ved rådet om at spise varieret og ikke for meget. Det tror jeg næsten, er det vigtigste at huske på i en travl hverdag”, slutter Ghita Parry.

Pressechef, Kost- og Ernæringsforbundet, Tenna Hjortnæs: tlf: 41594446

Kost og Ernæringsforbundet er forbund for godt 8.500 ernæringsprofessionelle.
Medlemmerne arbejder med ernæring, mad og måltider, sundhedsfremme og forebyggelse, vejledning og behandling, produktudvikling og fødevaresikkerhed. De tilbereder sund og nærende mad til unge og ældre, raske og syge i skoler og institutioner, hospitaler og ældrepleje - for sundhed er en ret.