Odin Teatret/Nordisk Teaterlaboratorium går fremtiden i møde med ny direktør

Efter et frugtbart ansøgningsforløb med en række kvalificerede danske og internationale ansøgere har Odin Teatret / Nordisk Teaterlaboratoriums bestyrelse udpeget Per Kap Bech Jensen som ny direktør.

Odin Teatrets nye direktør Per Kap Bech Jensen. Foto: Tommy Bay

Odin Teatret i Holstebro har siden 1960’erne udgjort et helt unikt, lokalt forankret og verdensvendt miljø for udviklingen af en moderne teaterkultur i Danmark. I 1966 blev truppen af byrådet i Holstebro inviteret til byen, der var og er en af de kulturelt set mest fremsynede kommuner i landet. Teatret og hele miljøet omkring det udgør således en af de længst eksisterende og stærkeste teaterinstitutioner i Danmark, samtidig med at det er det mest kendte og anerkendte danske teater ude i verden.

Teatrets traditioner og virkelyst er i dag i drift med samme styrke som altid. Gennem de seneste år har teatret taget en række nye kunstneriske og kulturelle initiativer, der styrker dets kerneværdier og dets rolle som mediator mellem det lokale og det globale. Også på de indre organisatoriske linjer har Nordisk Teaterlaboratorium / Odin Teatret skabt fornyelse. Det gælder fx bestyrelsen, som nu består af bl.a. Louise Ejgod Hansen, forskningsleder ved Center for Kulturevaluering, Aarhus Universitet, Karoline H. Larsen, billed- og installationskunstner, og Peter Christensen Teilmann, direktør for Teatermuseet i Hofteatret. Samtidig har teatret styrket den gode relation til Holstebro Kommune ved at få Lene Dybdal, formand for Kultur- og Fritidsudvalget med i bestyrelsen.

Som et led i fremtidssikringen af teatret, har bestyrelsen gennemført et nøje planlagt og frugtbart ansøgningsforløb. Valget faldt på Per Kap Bech Jensen som ny direktør, udvalgt blandt en række kvalificerede danske og internationale ansøgere. Per Kap Bech Jensen, 38 år, har flere års erfaringer som udvikler og leder af teater- og kulturprojekter og har de seneste år fungeret som administrator og projektudvikler på Nordisk Teaterlaboratorium / Odin Teatret. Han tiltræder stillingen som direktør 1. januar 2021, men vil allerede nu intensivere samarbejdet med Julia Varley fra Odin Teatrets ensemble som kunstnerisk koordinator om at styrke og forny teatrets virke. Desuden vil han i tæt samarbejde med bestyrelsen stabilisere og udvikle økonomien og organisationen. Alt sammen for at bringe institutionens levende traditioner og værdier med ind i de kommende år.

Odin Teatrets stifter Eugenio Barba vil fortsat være tilknyttet Nordisk Teaterlaboratorium / Odin Teatret som instruktør og kunstnerisk ansvarlig for de Odin Teatret-forestillinger, der er i repertoiret.

Næstformand i bestyrelsen Louise Ejgod Hansen, draleh@cc.au.dk eller 25566935.

Vedlagt: Foto af Per Kap Bech Jensen.

Ulrik Skeel

Odin Teatret

Odin Teatrets nye direktør Per Kap Bech Jensen. Foto: Tommy Bay

Information om Odin Teatret

Odin Teatret

Følg pressemeddelelser fra Odin Teatret

Flere pressemeddelelser fra Odin Teatret

Den 11. Holstebro Festuge, Generationer – transformationer 6. – 14. juni 2020, udsættes et år pga. coronavirus- situationen3.4.2020 10:54:53 CESTPressemeddelelse

Det er med stor beklagelse, at parterne bag Holstebro Festuge 2020, Generationer – transformationer 6. – 14. juni 2020, har måttet beslutte at udsætte det store – og fremskredne – arrangement. Beslutningen er taget med udgangspunkt i myndighedernes nuværende anbefalinger og første udmeldinger om en ”langsom” åbning af Danmark. Festugen skulle have fundet sted om kort tid i hele Holstebro Kommune. Nu udsættes den et år til 5. – 13. juni 2021.