Aarhus Universitet Technical Sciences

Nyt VR-spil dæmmer op for arbejdsskader

Del
Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet kombinerer gamification og virtual reality i et nyt projekt, der skal give tekniske gymnasier helt nye muligheder for undervisning i maskiner i alle størrelser.
Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet. Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun
Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet. Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun

”Fik jeg lige hovedet i maskinen der?” udbrød en industritekniker-elev, der - som den første elev fra Aarhus Tech – prøvede kræfter med Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitets nye læringsspil under udvikling, Craftio, på demodag den 23. august 2018.

Han havde været lige lovlig nysgerrig på den virtuelle drejebænk, der formede sig foran hans øjne i VR-brillens lys, og derfor fik han mulighed for at opleve på egen virtuelle krop, hvornår man kommer for tæt på store maskiner: Der, hvor arbejdsulykkerne sker.

Har man først prøvet at komme galt af sted i spillet, er risikoen for, at man også gør det i virkeligheden mindre, forklarer lederen af projektet, ingeniørdocent ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet Claus Melvad:

”I starten af spillet gennemgår man en sikkerhedsintroduktion, og man lærer at navigere i spillet og tage sikkerhedssko og briller på. Vi har også lagt nogle handsker frem i spillet, men tager man dem på, får man vist en video, hvor det går grueligt galt: Handskerne sætter sig fast i maskinen, hænderne bliver revet af, og det er blod overalt. Så lærer eleven, at det skal man ikke gøre – hverken i spillet eller i virkeligheden.”

Superstærk motivationsfaktor

Spilprototypen af Craftio skal give eleverne på Aarhus Tech en forsmag på helt nye muligheder for at høste værdifuld erfaring med alskens store maskiner, længe før de overhovedet rammer jobmarkedet.

VR-teknologien kan give eleverne på de tekniske gymnasier en kæmpe fordel i en fremtid, hvor branchen står over for rekrutteringsmæssige udfordringer og værkstedspraktik står under økonomisk pres. Det mener uddannelseschef for afdelingen for byggeri og metal på Aarhus Tech Kenneth Sjøberg Wolff, der udtrykte stor begejstring under demonstrationen:

”Jeg kan se et stort læringspotentialet i teknologien. Det har stor betydning for vores elever, at de på denne måde får kendskab til faktorerne i den virkelige verden. I VR kan de træne parametrene sikkerhed, kvalitet, pris og produktionstid, uden det reelt koster noget på parametrene. Det ser jeg som et stærk indspark til den teori, vi normalt skal igennem, før vi går til maskinerne. Motivationsfaktoren er også superstærk i spillet. Tid, penge og kvalitet på produkterne kan jo lokke enhver til lige at spille en runde mere, for at skabe et bedre, dyrere produkt end den, man konkurrerer mod. Det giver en god ballast, som kan sættes i hurtig anvendelse i virkeligheden på den anden side af VR-brillen.”

En komplet maskinpark til alle

Der er maskiner i alle størrelser - helt op til megastørrelser - i en virtuel verden, hvor man via gamification opnår nye færdigheder, kan ”låse” nye maskiner op, og på den måde nærmest ”leger sig” til reelle erfaringer og bliver fortrolig med maskinerne, inden man tager det hele med sig ud i virkeligheden.

”Via virtual reality har vi mulighed for at lade eleverne arbejde med virkelighedstro maskiner af alle størrelser. Maskiner, som man i programmet kan løse opgaver på, som stod man ved siden af den fysiske udgave. Programmet er bygget op som en form for computerspil, hvor man arbejder i sin egen virksomhed og løser fagrelaterede opgaver og på den måde tjener virtuelle penge til indkøb af nye maskiner. At vi på den måde bruger leg i læringen er et yderst vigtigt motiverende læringsværktøj i undervisningen,” siger Claus Melvad.

Målet med Craftio er på sigt at give eleverne landet over en komplet maskinpark i VR for bearbejdning af metal, plast og andre materialer, som består af drejebænk, fræser, svejsemaskine og lignende.

Projektet skaber dermed et sikkert virtuelt læringsmiljø, hvor man kan arbejde med industriens nyeste og dyreste produktionsmaskiner, der hver især ellers normalt kræver en uddannelse for at undgå fejl og ulykker. Samtidig bliver fejl også straffet i spillet – det koster jo penge at komme til skade, og på den måde er der færre penge til indkøb af nyt udstyr.

”Praktisk viden er guld, og på denne måde kan vi give eleverne den nødvendige praktiske viden, uden den økonomiske eller fysiske risiko for ulykker, der ellers er involveret i indkøb af store mængder udstyr. Ved hjælp af VR-teknologien kan eleverne samtidig få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet,” siger Claus Melvad.

Holdet bag Craftio søger nu finansiering til at realisere visionen.

Partnere:

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet
Aarhus Tech
Dansk Industri
Interacting Minds Center (IMC) ved Pædagogisk Psykologi, (DPU), Aarhus Universitet.
Aarhus Universitet Science and Technology Learning Lab (STLL)

Nøgleord

Kontakter

Claus Melvad
Ingeniørdocent
Mail: cme@ase.au.dk
Tlf.: 23244761


Jesper Bruun
Kommunikationspartner
Mail: Bruun@ase.au.dk
Tlf.: 42404140

Billeder

Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet. Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun
Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet. Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun
Download
Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet (I midten). Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun
Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet (I midten). Her ses spillet Craftio i brug. Foto: Jesper Bruun
Download

Information om Aarhus Universitet Technical Sciences

Aarhus Universitet Technical Sciences
Aarhus Universitet Technical Sciences
Ny Munkegade 120
8000 Aarhus C

87150000http://tech.au.dk

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences

Nye klimavenlige ingredienser til fødevarer skal komme fra planter10.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt forskningsprojekt skal reducere klimaaftrykket af fødevareingredienser med mindst 33% ved at erstatte æg med plante-baserede ingredienser, som giver god tekstur og smag, der tiltaler forbrugerne og deres pengepung. Projektet er et samarbejde mellem to institutter ved Aarhus Universitet og Ingrediensvirksomhederne Palsgaard A/S og Nexus A/S. Innovationsfonden har investeret 23 mio. kr. i projektet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye