VeganerpartietVeganerpartietVeganerpartiet

Nyt, grønt valgforbund i Odense mellem Enhedslisten, Alternativet og Veganerpartiet

Et online pressemøde var i dag rammerne for et lokalt samarbejde mellem Enhedslisten, Alternativet og Veganerpartiet, der i Odense Kommune går sammen i Det Grønne Valgforbund.

Per Berga salen i Enhedslistens hus i Absalonsgade 26 var onsdag formiddag 10.2.2021 rammen om et online pressemøde, som handlede om indgåelse af et valgteknisk samarbejde mellem Enhedslisten, Alternativet og Veganerpartiet i Odense.

Her underskrev glade repræsentanter fra de tre partier en valgforbundsaftale, som skal gå under navnet Det Grønne Valgforbund. Aftalen kan læses nederst i denne pressemeddelelse.

Det Grønne Valgforbund bliver hermed det første valgforbund i Odense, som melder sig klar på banen til byrådsvalget i november.

Der plejer at være to valgforbund til kommunalvalg i Odense; et hvor de borgerlige partier og lister går sammen, og et for S, SF, R og Enhedslisten, hvor Alternativet også var med ved sidste valg. Nu vælger Enhedslisten og Alternativet at gå nye veje sammen med Veganerpartiet.

Enhedslisten

Enhedslistens byrådsmedlem, Reza Javid, siger om valgforbundet:

”En positiv nyskabelse i politikken i Odense. En understregning af Enhedslistens selvstændige position i byrådet og et brud med traditionen om de store valgforbund, som plejer at gavne de store partier”.

Enhedslistens medlem af Odense Byråd Søren Freiesleben er også glad for samarbejdet:

”Jeg er glad for det her samarbejde. Jeg er glad for samarbejde i det hele taget. Men her handler det om, at vi har valgt hinanden til som samarbejdspartnere. Og jeg tror på, at det bliver et godt og frugtbart samarbejde”.

Alternativet

Suppleant til Odense Byråd for Alternativet, Jacob Holm, og medlem af Alternativet Odenses tillidsgruppe, Mads Schjerbech, siger samstemmende om valgforbundet:

”I Alternativet Odense har vi valgt at indgå et valgteknisk samarbejde med Enhedslisten og Veganerpartiet, fordi vi værdimæssigt står rigtig tæt. Vi er alle tre optaget af den grønne omstilling, ordentlige forhold for kommunens samarbejdspartnere og det borgernære demokrati. Særligt det borgernære demokrati holder en særlig plads for Alternativet, og derfor vil vi i Å kæmpe for, at det, der nær var hændt med Fjernvarme Fyn, ikke sker igen. Vi vil kæmpe for en grøn, bæredygtig og borgernær inddragelse omkring vores alles el og fjernvarme”.

Fra Veganerpartiet lyder også glæde og optimisme i forhold til det nye valgforbund. Partiets forperson i Storkreds Fyn, Daniel Buus, udtaler:

”Veganerpartiet mener, at kommunerne har et stort ansvar for at fremme de lokale løsninger i klima, miljø og biodiversitetskrisen. Derfor er vi med i Det Grønne Valgforbund”.

Veganerpartiets bestyrelsesmedlem i Storkreds Fyn og byrådskandidat i Odense, Simon Nyborg Jensen, fortsætter:

”Jeg er rigtig glad for forhandlingerne, vi har haft, og den aftale vi er nået frem til, og ser frem til det videre samarbejde mellem partierne. Veganerpartiet Storkreds Fyn indgår et valgforbund med Enhedslisten og Alternativet i Odense for sammen at kunne skabe en grøn blok i Odense, som kan stå sammen om at prioritere ambitiøs klima- og miljøpolitik, og styrke den sociale sikkerhed i vores velfærdssamfund.”

Ifølge aftalen mellem de tre partier er andre partier og lister velkomne i Det Grønne Valgforbund, hvis de kan tilslutte sig aftalen. Optagelse af eventuelle andre partier eller lister i valgforbundet kræver imidlertid enighed blandt de tre partier.