Nyt Bycampus skyder i vejret på Frederiksberg

Murene står færdige og tagkonstruktionen er rejst i det nye Bycampus, der skal huse 677 nye studie- og forskerboliger centralt på Frederiksberg. Dermed kunne der i går fejres rejsegilde for håndværkerne med bl.a. besøg og tale fra Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt.
Frederiksbergs borgmester Micheal Vindfeldt (t.v.) og Olli Fischer, Head of Investments, NREP, ved rejsegilde for Rolighedsvej Bycampus. (foto: NREP)

Centralt på Frederiksberg, i området mellem Rolighedsvej, Bülowsvej og Åboulevard, skal det nye Bycampus bidrage til at gøre det tidligere aflukkede område til en åben og attraktiv del af byen og styrke studiemiljøet på Frederiksberg. Projektet rummer både studie- og forskerboliger, en ny skole og idrætshal i grønne og åbne omgivelser med fælles offentlige gårdrum og arealer til både aktivitet og afslapning.

Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt, der i dagens anledning var mødt op for at hylde håndværkerne for deres gode arbejde, glædede sig over udsigten til de mange nye studieboliger på Frederiksberg.

”Noget af det, der er allervigtigst for mig, det er, at Frederiksberg bliver ved med at være en levende og en blandet by med plads til alle. Og gerne bliver det endnu mere. Det kræver, at vi arbejder sammen for at skabe den by. Og det gør vi her. Men man skal ikke bare kunne bo her. Man skal også kunne leve her. Og det gælder selvfølgelig også for naboer og gæster. Rolighedsvej Bycampus skal være et åbent, indbydende og grønt område med mødesteder og muligheder for idræt og bevægelse,” sagde Micheal Vindfeldt i sin tale.

I alt bliver der bygget 677 nye boliger, fordelt på 519 1-værelses kollegieboliger og 158 1- og 2-værelses forsker- og iværksætterboliger. Første etape af projektet forventes at være klar til i løbet af 2024.

Studie-, forsker- og familieboliger
”Denne bygning, dette projekt er en del af NREPs ambitioner om at bekæmpe den store mangel på studieboliger. Vi synes nemlig, at man skal både kunne studere, bo og leve på Frederiksberg. UMEUS – som er navnet på vores kollegie- og studieboligkoncept – tilbyder derfor alle de faciliteter, man har brug for som studerende, og det skaber fundamentet for et engageret, lærerigt og socialt studieliv. Vi siger, at vi opfører moderne kollegier drevet af fællesskab. De i alt 677 boliger er studieboliger primært og forsker- og iværksætterboliger, som vil bidrage til at skabe en blandet og levende by med plads til alle. Det vil bidrage til at gøre dette Bycampus til et helt enestående sted,” sagde Olli Fischer, Head of Investments, NREP, i sin tale.

De 677 boliger kommer til at fordele sig under to af NREPs boligkoncepter, UMEUS og NOLi.

UMEUS er NREPs studieboligkoncept, der er udarbejdet ud fra grundige analyser af, hvad dagens studerende vægter højst i deres bolig med et mål om at skabe attraktive og centralt beliggende kollegier, der kan danne rammen for et aktivt og inkluderende liv som studerende.

NREPs koncept til forsker- og iværksætterboligerne, NOLi, tilbyder en fleksibel ‘flyt-ind-når-du-vil’- boligform med en hjemlig følelse og hotellignede servicetilbud. Med NOLi-konceptet kan man vælge at leje boligerne i enten kortere eller længere perioder. Bycampus på Frederiksberg bliver det første NOLi-koncept i Danmark, og der vil i de kommende år blive opført flere boliger under dette koncept i København.

Udover studie- og forskerboliger er NREP også bygherre på den bevaringsværdige bygning på Bülowsvej 27, der skal renoveres med respekt for dens historie og det nuværende arkitektoniske udtryk og indrettes til 18 familieboliger. Bygningens forplads mod Bülowsvej opgraderes til et grønt byrum, som indpasses i områdets grønne campuskant.

Emma Bille, pressekontakt, NREP, +45 6045 3040, embi@nrep.com

NREP A/S er en ejendomsvirksomhed med base i København som udvikler, administrerer og innoverer for at forbedre det byggede miljø til fordel for alle stakeholdere. NREP har en langsigtet tilgang til værdiskabelse på tværs af sine primære segmenter: Bolig, logistik, plejehjem, kontor, urban klimateknologi og ejendomskredit. Virksomheden har flere end 550 ansatte, og en ejendomsportefølje på mere end 5,8 mio. kvadratmeter. Aktiver under forvaltning overstiger DKK 130 mia. med investeringer i Danmark, Finland, Sverige, Norge, Tyskland og Polen. NREP foretager i gennemsnit mere end en investering om ugen og er en anerkendt pioner inden for bæredygtighed, kundefokus og brug af ny teknologi. Se mere på www.nrep.com