Nyt Asterisk: Hvad er vigtigt at lære i fremtidens digitale samfund?
Vi skal lære mere i fremtiden
Kunstig intelligens gør sit indtog på uddannelsesinstitutionerne. Det kræver, at vi nytænker didaktikken i skolen og på ungdomsuddannelserne samt læringspotentialet på de videregående uddannelser. For hvis vi skal mestre teknologien, skal vi vide mere og derfor også lære mere.
Op på læsehesten igen!
Læsehesten er en truet art blandt danske børn og unge, der læser mindre og mindre i fritiden og sjældent forsvinder ind i en bog, fordi de bare elsker at læse. Begge dele går ud over deres læsefærdigheder. Asterisk har talt med to læseforskere om, hvordan vi kan styrke børn og unges læsning.
Det har aldrig været vigtigere at kunne skrive
At kunne skrive er nøglen til socialt liv, demokratisk deltagelse, viden – og til at blive menneske. Derfor er gode skrivekompetencer helt centrale i vores digitaliserede samfund – også i fremtiden.
Vi har brug for matematikken - også i en digital tidsalder
Hvis vi skal undgå, at teknologien tager magten over elevernes læring i matematik, må undervisningen klæde eleverne på til at forholde sig kritisk og kende metoderne bag teknologien. De skal vide, hvad teknologien ’black boxer’, når de trykker på ’knappen’.
Det betaler sig at investere i ufaglærtes kompetencer
En stor gruppe af ufaglærte danskere er i risiko for at blive presset ud af arbejdsmarkedet, fordi de ikke er gode nok til at læse, skrive og regne. For at komme det problem til livs, skal vi motivere dem til at udvikle deres kompetencer, møde dem, hvor de er, og anerkende det, de kan. Og så skal virksomhederne investere i deres efteruddannelse.
Leder: Fordybelseskrisen stikker ikke dybt
Den digitale tidsalders skole rimer ikke per definition på overfladiskhed, men understreger blot, at det er en presserende pædagogisk opgave at beherske en undervisning, som gør det muligt for eleverne at udvikle sig til dannede og vidende mennesker – digitalt og analogt, skriver DPU-leder Claus Holm i sin leder.
Spot på ny forskning: Et frirum fra mistrivsel
Et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet, peger på, at børn og unge oplever klubber, fritidshjem og SFO’er som steder med højt til loftet og en høj grad af frihed – og som et frirum fra mistrivsel.
Kommentar: Selvfortællingen om den barmhjertige velfærdsstat holder ikke
Gennem årtier er der blevet sparet på handicapområdet, så vi i dag svigter de allersvageste i vores samfund, skriver DPU-lektor Bjørg Kjær. Hun mener, at vi enten må ændre kurs eller selvfortælling. For Danmark er ikke længere nogen barmhjertig velfærdsstat.
Nøgleord
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Asterisk er DPU, Aarhus Universitets digitale magasin, der udkommer fire gange om året. Magasinet formidler forskning om pædagogik og uddannelse og forsøger at foregribe og gå dybere ned i aktuelle temaer og diskussioner på området.
Du kan læse eller lytte til alle artikler gratis.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Forkæmper for fremmedsprog modtager fransk orden2.12.2025 10:35:37 CET | Pressemeddelelse
Ana Kanareva-Dimitrovska har i årevis arbejdet for at fremme flersprogethed og interkulturalitet. Indsatsen har fået det franske kulturministerium til at slå hende til ridder med ordenen ’Ordre des Arts et des Lettres’.
To historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder international pris12.11.2025 08:17:22 CET | Pressemeddelelse
To unge historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder den internationale ICOM Young Member Award 2025 for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen fra Skanderborg vinder international pris12.11.2025 08:14:14 CET | Pressemeddelelse
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge skanderborgenser sammen med en anden historiestuderende, Laura Lyndgaard Hansen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Laura Lyndgaard Hansen fra Fredericia vinder international pris12.11.2025 08:09:19 CET | Pressemeddelelse
Laura Lyndgaard Hansen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge fredericianer sammen med en anden historiestuderende, Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
