Nye restriktioner: Beskyt virksomheder og støt lokalområdet

Der er igen lanceret nye, sundhedsnødvendige restriktioner. Derfor er det vigtigt, at der også er fokus på at finde løsninger for de erhverv, der bliver berørt.

En lang række nye restriktioner i 38 kommuner er netop blevet præsenteret. De har store konsekvenser for bl.a. restauranter og fitnesscentre. Ligesom flere restriktioner forlænges indtil den 28. februar.

Derfor er det vigtigt, at det prioriteres at finde løsninger for de berørte erhverv, så det ikke rammer endnu bredere – både på kort og langt sigt.

”Når vi engang står på den anden side af coronakrisen, skal vi stadig have liv i bykerner og centre. Det kræver, at vi som samfund sørger for at hjælpe dem igennem. Både ved at genbesøge hjælpepakker og sikre, at de fungerer optimalt – for der er absolut forbedringsmuligheder – og ved at vi som enkeltpersoner støtter vores lokale erhvervsdrivende på en måde, som det også er sundhedsmæssigt forsvarligt,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark og henviser til, at det kan påvirke nærliggende butikker, når naboen midlertidigt lukkes ned.

Stigende restancer

En nylig undersøgelse fra EjendomDanmark har vist, at manglende lejebetalinger fortsat er en stor udfordring. Samlet set har branchen restancer for 2,4 mia. kr. hvoraf 2/3 stammer fra butiks- og restaurationslejemål. Dermed var det allerede før de nye restriktioner i høj grad udlejerne, der holdt hånden under deres erhvervslejere:

”Dialog er vejen frem, og det gælder selvfølgelig også nu. Det er klart, at coronaen nu har været en faktor i snart 9 måneder, så det kan begynde at gøre rigtig ondt også i de næste led af den økonomiske kæde, hvis man sætter hårdt mod hårdt. Derfor en klar opfordring til dialog, hvis der er udfordringer,” siger Jannick Nytoft.