Efterskolerne

Ny undersøgelse: Efterskolen har stor faglig betydning

Forældre til efterskolelever vurderer, at efterskolen har haft stor indflydelse på deres barns udvikling. Det viser en ny undersøgelse.

Både fagligt, socialt og personligt udvikler unge sig meget, når de går på efterskole. Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse, som er foretaget af Megafon for Efterskolerne blandt 10.045 forældre med børn på efterskole i skoleåret 2021/22.

I undersøgelsen svarer 81 procent af forældrene, at deres barn har gennemgået en stor faglig udvikling i løbet af efterskoleopholdet. Mange fremhæver, at barnet er blevet mere bevidst om egne faglige styrker og svagheder og har fået mere faglig selvtillid.

Det glæder Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, at fagligheden på efterskolerne får så flot et skudsmål.

”Jeg hæfter mig særligt ved forældrenes vurdering af efterskolers evne til at løfte eleverne fagligt. Den gamle myte om, at efterskoler ser stort på fagligheden, er med rette aflivet. Efterskoler har en stor forpligtelse til at løfte eleverne fagligt. Ikke alene med afsæt i folkeskolens formulerede mål – men også med afsæt i den enkelte elevs muligheder og behov – og det glæder mig, at forældrene i den grad også oplever, at efterskolerne lever op til den forpligtelse,” siger Torben Vind Rasmussen.

Undersøgelsen viser også, at 97 procent af forældrene vurderer, at deres barn har udviklet sig personligt. De svarer bl.a., at deres barn er blevet mere modent og selvstændigt under efterskoleopholdet. Også når det gælder udviklingen af sociale evner, svarer 90 procent, at de oplever, at deres barn har rykket sig. Her går særligt ord som samarbejdsevner, tolerance, forståelse over for andre og dannelse igen.

”Det er flotte og forpligtende skudsmål. Vi skal være stolte af og glæde os over den stærke efterskolekultur, som undersøgelsen er et billede på,” siger Torben Vind Rasmussen.

Find flere tal i dette notat

Se også www.efterskolerne.dk for flere tal og info om efterskoler

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Direktør Bjarne Lundager Jensen, tlf.: 4041 9333

Formand Torben Vind Rasmussen, tlf.: 2028 1006

Information om Efterskolerne

Efterskolerne
Farvergade 27, H, 2

Følg pressemeddelelser fra Efterskolerne

Flere pressemeddelelser fra Efterskolerne

Efterskolerne vælger nye bestyrelsesmedlemmer2.3.2024 17:48:59 CET | Pressemeddelelse

På Efterskolernes generalforsamling lørdag d. 2. marts på Nyborg Strand blev følgende valgt ind i bestyrelsen for en treårig periode: Christian Hougaard-Jakobsen, forstander, Midtsjællands Efterskole Esben Jensen, bestyrelsesmedlem, BGI akademiet (genvalg) Henrik Ottosen, bestyrelsesformand, Efterskolen for Scenekunst Derudover består bestyrelsen af følgende medlemmer: Torben Vind Rasmussen, formand Mette Ibsen, sekretær, Den Danske Design- og Håndværksefterskole Peter Munk Povlsen, forstander, Tommerup Efterskole Pia Nørmølle Andreasen, lærer, Sportsefterskolen Aabybro Stine Bossen Davidsen, viceforstander, Vesterdal Efterskole Troels Aamand Sørensen, forstander, Bjergsnæs Efterskole Formand Torben Vind Rasmussen udtaler: ”Efterskolernes bestyrelse er bredt sammensat af bestyrelsesmedlemmer, forstandere og medarbejdere på landets efterskoler. Jeg glæder mig til samarbejdet med den nye bestyrelse om de mange vigtige arbejdsopgaver, vi har på dagsordenen. Vi arbejder bl.a. målrettet for