Ny undersøgelse: 9 ud af 10 danskerne sparer på energien – men af vidt forskellige årsager

Danskerne er ret gode til at spare på energien. Hele 9 ud af 10 danskere går op i at spare energi. Og den stigende energi- og klimabevidsthed smitter. Faktisk sparer hver femte dansker på energien, fordi familie og venner forventer det af dem. Det viser en undersøgelse foretaget af energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE.
1.	Klimabevidsthed, pengepung og pres fra omgivelserne er de tre store, drivende faktorer, når vi danskere forholder os til vores energiforbrug. Og det gør vi i høj grad, viser en ny undersøgelse fra SEAS-NVE, der også giver danskerne mulighed for at teste om de selv hører til: De grønne hjerter, De sparsommelige, Skeptikerne, De ansvarlige eller De pragmatiske.
1. Klimabevidsthed, pengepung og pres fra omgivelserne er de tre store, drivende faktorer, når vi danskere forholder os til vores energiforbrug. Og det gør vi i høj grad, viser en ny undersøgelse fra SEAS-NVE, der også giver danskerne mulighed for at teste om de selv hører til: De grønne hjerter, De sparsommelige, Skeptikerne, De ansvarlige eller De pragmatiske.

Klimabevidsthed, pengepung og pres fra omgivelserne er de tre store, drivende faktorer, når vi danskere forholder os til vores energiforbrug. Og det gør vi i høj grad, viser en ny undersøgelse fra SEAS-NVE. Her har man i mange år arbejdet aktivt med at hjælpe forbrugerne med at bruge energien fornuftig, spare penge og flytte et miljøbelastende energiforbrug til mere klimavenlige løsninger. Og det er en øvelse, danskerne er blevet ganske gode til:

”Vi oplever en stigende bevidsthed om forbrug, klima og energieffektivitet hos danskerne. Interessen for at spare penge og skrue ned for CO2-belastningen er stor. Og vi får stadig flere spørgsmål der handler om vind- og solenergi og fordele og ulemper ved at skifte benzinbilen ud med en elbil. Samtidig oplever vi stigende interesse i at følge sit energiforbrug i realtid over smartphonen. Men at mere end 90 procent af danskerne går op i at spare på energien er alligevel et overraskende – og glædeligt – højt tal for mig,” fortæller Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager, SEAS-NVE.

Bevidsthed om vaner styrer forbruget

For at blive endnu klogere på danskernes energivaner og de holdninger, der ligger bag, har SEAS-NVE gennemført en omfattende, landsdækkende befolkningsundersøgelse. På baggrund af svarene har selskabet udarbejdet en algoritme, der bruges i en online-test, hvor alle kan teste, hvilken energitype man selv er.

I SEAS-NVE håber man, at testen kan medvirke til at danskerne bliver mere bevidste om deres energivaner. For det er alfa og omega, hvis man ønsker et fornuftigt energiforbrug i hverdagen – både økonomisk og klimamæssigt.

”Det første skridt på vejen til et mere fornuftigt energiforbrug er at blive bevidst om, hvilke energivaner man selv har. Med energitype-testen kan man ud fra en række spørgsmål få klar besked om, hvilken type man er. Det kan være lidt af en øjenåbner,” siger Pia Rosager Dinesen.

Fem forskellige energityper

Med udgangspunkt i undersøgelsen, mener SEAS-NVE, at danskerne kan inddeles i fem forskellige typer, når det handler om energivaner.

1. De sparsommelige (23 % af danskerne)
Næsten hver fjerde dansker er meget bevidst om de økonomiske gevinster ved at spare på strømmen. Denne befolkningsgruppe vejer pengepungen højere end miljø- og klimagevinster.

2. De grønne hjerter (20 % af danskerne)
Hver femte dansker har så grønt et hjerte, at miljø og klima er den altoverskyggende årsag til, at de vælger at spare på energien. For denne gruppe betyder de økonomiske besparelser mindre end for den gennemsnitlige dansker.

3. Skeptikerne (9 % af danskerne)
Skeptikerne udgør en gruppe af danskere, som grundlæggende ikke går op i at spare på energien. Hverken af økonomiske eller miljø- og klimamæssige hensyn.

4. De ansvarlige (26 % af danskerne)
Godt hver fjerde dansker sparer på energien både for at spare penge og for at passe på miljø og klima. Miljø og klima vejer lidt tungere, men det økonomiske aspekt er en vigtig bonus.

5. De pragmatiske (22 % af danskerne)
En ganske betydelig andel af danskerne sparer på energien, fordi det forventes af dem. Faktisk har denne befolkningsgruppe ikke stærke holdninger til hverken økonomi, klima eller miljøet i forhold til energiforbrug. De vælger dog alligevel at spare på energien, fordi familie eller venner har en forventning om, at de gør det.

Du kan selv tage energitype-testen her: https://hvilken-energitype-er-du.seas-nve.dk/

Bliv klogere på dit energiforbrug

Vil man være endnu klogere på sit energiforbrug, er der yderligere hjælp at hente hos landets energiselskaber. Og ofte kan man faktisk spare både penge, energi og CO2-udledning ved simple greb:

”Den allerbedste måde at finde ud af, hvordan man bedst sparer penge er ved at tage fat i sit energiselskab og få hjælp til at gennemgå boligens energiforbrug. Det er meget individuelt, hvad der gør den store forskel. Rigtig mange danskere er for eksempel ikke klar over, at de kan spare store penge ved at skifte fra oliefyr til en vandvarmepumpe,” siger energirådgiver Christian Holt Jørgensen fra SEAS-NVE.

Om undersøgelsen

SEAS-NVE har gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger og adfærd i forhold energiforbrug. Analysen baserer sig på 2020 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Userneeds' Danmarkspanel i perioden 30. november til 9. december 2017. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

For yderligere information, kontakt venligst:

Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager, SEAS-NVE – prd@seas-nve.dk +45 20221900

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.

Andel sætter turbo på en grønnere fremtid med historisk høje investeringer1.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter investeringer i 2023 på 3,4 mia. kr. via datterselskaber i ladenetværk landet over samt udbygning af elnet og fibernet på Sjælland, forventer Andel i 2024 at skrue kraftigt op for aktiviteterne inden for sol og vind. Med målet om at tage ansvar for en grønnere fremtid skal vedvarende energi bane vejen for historisk høje investeringer på mere end 5 mia. kr. Koncernens resultat blev i 2023 præget af et urealiseret tab på Ørsted.