Ny tendens: Firmafrokosten rykker ind på hjemmekontoret

For mange hjemmearbejdende danskere er kantineordningen blevet byttet ud med køleskabet under corona-pandemien. Men måltidet midt på dagen er afgørende for fællesskabsfølelsen og medarbejdernes trivsel og sundhed i en tid fuld af omvæltninger.

Home Box-konceptet vinder indpas blandt virksomhedskunder hos Meyers Kantiner. Foto: Jesper Salomonsen

Snart et år er gået, siden Danmark første gang lukkede ned for at forhindre spredningen af Covid-19. Det har blandt andet betydet et midlertidigt farvel til spisning på landets gode restauranter – også dem af slagsen, der ligger i hjertet af mange danske virksomheder: Kantinerne.

Kantinen er et udfordret medarbejdergode:

For mange virksomheder og deres medarbejdere er frokosten et gode og et samlingspunkt i en travl hverdag. Mens enkelte kantiner har kunnet fortsætte på lavt blus med afstand mellem gæsterne og portionsanretning fremfor mere klassiske tag-selv-løsninger, så har der været langt til firmafrokosten for dem, som arbejder hjemmefra. Men det ændrer et nyt tiltag på.

”Ligesom andre danske virksomheder, der har været ramt af nedlukningen, har vi konstant måttet innovere. Både for at holde på så mange af vores egne kantinemedarbejdere som muligt, og for at kunne fortsætte med at lave det, vi elsker: At lave sund og velsmagende mad til vores kunder og deres medarbejdere,” fortæller driftsdirektør i Meyers Kantiner, Liselotte Lybæk, og uddyber:

”Et nyt kapitel i det innovationsspor kalder vi ’Home Box’. Navnet dækker over forskellige småretter, som kan kombineres på kryds og tværs, og som medarbejderne selv henter i et særligt opstillet køleskab. Det giver mulighed for at opbygge et eller flere frokostmåltider derhjemme.”

Et forsøg på at gøre hverdagen nemmere:

Home Box-konceptet har Meyers allerede implementeret hos flere kunder, og dertil har over et dusin andre firmaer udvist interesse for formatet.

En af dem, som har taget løsningen til sig for blot få uger siden, er ingeniørvirksomheden NIRAS i Allerød:

”Vi havde faktisk snakket om behovet for nytænkning, da Meyers kom os i forkøbet med Home Box-idéen. Målet er at få en kantineløsning, som gør hverdagen nemmere for vores medarbejdere. Når man møder ind på kontoret en tirsdag, kan man snuppe en lækker frokost med til onsdagen og torsdagen, hvis man skal arbejde hjemme,” siger Facility Administrator i NIRAS, Trine Nyegaard Petersen.

Fremtidigt supplement til nye arbejdsmønstre:

Den store efterspørgsel mener Meyers skyldes et stærkt ønske om både at kunne forkæle medarbejderne og tilbyde en flig af normalitet i en ellers udfordrende tid. Samtidig er det forventningen, at Home Box-løsningen bliver et supplement til den almindelige kantinedrift, når landet langsomt åbner igen, og en ny slags hverdag melder sig:

”De fleste af vores virksomhedskunder regner med, at hjemmearbejde i større eller mindre grad bliver en fast del af fremtiden. Også når coronarestriktionerne er ovre. Vi kigger ind i et nyt, dynamisk arbejdsliv, hvor medarbejderne har taget de digitale muligheder til sig, og vil fortsætte med at arbejde hjemme en eller flere dage om ugen,” siger Liselotte Lybæk og slutter:

”Derfor bliver det afsindigt vigtigt både for os og for de mange medarbejdere på hjemmekontorerne, at det er muligt at holde fast i den fælles frokost. Både fordi det er et måltid, der giver vigtig energi til arbejdsdagen, og fordi det er i kantinen, vi for alvor kan blive inspireret til at spise sundere, grønnere og mere bæredygtigt.”

• Home Box-konceptet består af småretter indenfor fire forskellige kategorier: Retter til opvarmning, grønne retter, kolde retter og salater. Hertil kommer friskbagt brød.

• Medarbejderne kombinerer selv de forskellige bokse til frokostmåltider, som rækker 1-2 dage ud i fremtiden.

• Maden anrettes i emballage af pap og bionedbrydelig plast af kokkene i Meyers Kantiner, og kan afhentes af medarbejderne i et særligt opstillet køleskab.

• Løsningen skaber kontinuitet i frokostplanlægningen for de medarbejdere, der arbejder på kontor nogle dage og hjemme andre dage, samt en øget besøgtilknytning til den fysiske del af virksomheden for de medarbejdere, som ellers arbejder hjemme på fuld tid.

• Meyers Kantiner driver highend-kantiner og medarbejdercaféer på tværs af Danmark.

Medarbejderne får inspirerende mad med på hjemmekontoret, som nemt kan opvarmes og serveres. Foto: Jesper Salomonsen
Emballagerne er lavet af komposterbar bioplast og pap. Foto: Jesper Salomonsen
Kokkene fra Meyers Kantiner sørger for appetitvækkende anretning af de mange delelementer. Foto: Jesper Salomonsen
Et af målene er at inspirere medarbejderne til at spise sundere, bedre og mere bæredygtigt på hjemmekontoret. Foto: Jesper Salomonsen
Præcis som i de fysiske kantiner fylder det grønne meget hos Meyers. Foto: Jesper Salomonsen

Meyers Bageri åbner pop-up i Det Kongelige Teater1.12.2020 12:25:26 CETPressemeddelelse

Holdet omkring Meyers Bageri er klar med en pop-up i den historiske foyer og tidligere Café August B i Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv. Den ny café og kaffebar byder på morgenmad og frokost med afsæt i de gode sager fra ovnene 300 meter nede ad vejen i bageriet på Store Kongensgade. Desuden lanceres i løbet af december og januar et helt nyt sortiment af kager, udviklet af den unge konditor Freja Krarup Johansen, der kommer fra en stilling som chefkonditor hos vinderen af Bocuse d’Or 2019 Kenneth Hansen på Svinkløv Hotel. Dørene slås op tirsdag 1. december kl. 08.