Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 2021

2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.

Mange online-virksomheder oplevede stor salgsfremgang i 2020, og langt de fleste brancher har formået at bygge ovenpå den fremgang i 2021. En ny e-handelsrapport fra Nets viser en stigning i dansk e-handel på 11 procent fra 2020 til 2021. I alt estimerer Nets, at danskerne brugte 107,8 milliarder kroner på e-handel i 2021.

Rapporten fra Nets viser, at rejsebranchen er på vej tilbage efter massiv modvind i 2020, og med det comeback er den samlede e-handel også steget i 2021. Der er dog stadig lang vej endnu, før rejsebranchen kan generobre førstepladsen fra de fysiske varer, der udgjorde 56,8 procent af den samlede nethandel i 2021 mod 26,2 procent for rejser og 17 procent for serviceydelser.

– 2021 blev året, hvor en del af vores e-handel blev normaliseret igen ovenpå et turbulent 2020 og hvor flere kategorier fortsatte væksten. Vores forbrug er endnu ikke på samme niveau som før corona, men det skyldes udelukkende rejsebranchens nedgang. Det er tydeligt, at salget af services og de fysiske varer online er buldret frem de seneste to år på grund af corona, forklarer Henriette Dunkjær Andersen, der er Head of Sales hos Nets Group.

– Der er dog stadig klare påvirkninger i bestemte brancher og virksomheder. I 2020 så vi for første gang, at fysiske varer overhalede rejser som den største kategori, og det billede fortsatte i 2021, fortsætter hun.

Rejsebranchens corona-feber er faldet

Rejsebranchen var nogle af de første, der gik online og har historisk stået for halvdelen af danskernes online forbrug. I 2020 blev rejsebranchen dog en af corona-pandemiens største tabere.

Fra 2019 til 2020 faldt danskernes køb af rejser og rejserelaterede services med cirka 67 procent. Rejserestriktioner på tværs af landegrænser og kontinenter, som følge af corona, er forklaringen på den kraftige tilbagegang. Den udvikling er nu vendt, og i 2021 købte danskere rejser online for et samlet beløb, der er over 25 procent højere end i 2020.

– Pandemien skabte usikkerhed og uvished, men I løbet af højsæsonen 2021 åbnede rejsemuligheder for alvor op, og det sikrede samlet set en solid fremgang for rejsebranchen, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Køb af fysiske varer på nettet boomer

Generelt er salget af fysiske varer steget kraftigt under corona, og den tendens fortsatte gennem 2021. Det er især kategorierne tøj, sko og interiør, der sikrer en samlet stigning på syv procent i salget af fysiske varer. Til gengæld ser det ud til, at danskernes onlinekøb af dagligvarer er reduceret i takt med, at smittefrygten ved fysisk indkøb er faldet.

– Det er forventeligt, at danskerne har haft en interesse for at komme ud i fysiske butikker igen ovenpå corona-nedlukninger. Men derfor er der stadig mange, der har holdt fast i onlinehandlen, fordi de har lært, hvor nemt og bekvemt det er, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Hvor pris tidligere var den største motivation for at handle på nettet, ligger convenience i front i den seneste undersøgelse.

Serviceydelser bliver købt online

Rapporten afslører også, at corona-pandemien har været en katalysator for et øget forbrug af online services, hvor vi har købt for fem procent mere i 2021 sammenlignet med 2020.

– Tidligt i pandemien var vi meget hjemme på grund af nedlukninger, og mange danskere har brugt mere tid foran fjernsynet eller computeren med en god film eller serie. Og det ser ud til, at vi til dels har holdt fast i de rutiner, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Men der er også andre online services, som har oplevet vækst.

– Vi har allerede oplevet et stort behov for at komme ud og deltage i kultur- og sportsbegivenheder i 2021, og det er vores forventning, at væksten fortsætter i 2022, hvor vi heldigvis ser ind i et år, hvor vi tilsyneladende og forhåbentlig er kommet forbi corona-relaterede nedlukninger, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Om rapporten og beregningen

E-handelsrapporten er en årlig udgivelse, der giver et detaljeret billede af, hvordan forbrugere handler online i Danmark og en række lande. Rapporten, der lanceres i sin helhed medio april, er baseret på en undersøgelse fra Kantar, der gennemføres løbende hver uge og er baseret på interviews med i alt 2.600 danskere.

Beregningen for markedsstørrelsen i 2021 er baseret på, hvor meget de adspurgte angiver, at de har brugt online i forskellige kategorier. Der gennemføres ugentlige interviews, og der anvendes en median, hvor beløbene så ekstrapoleres for at få estimeret totalforbrug online for hele året, inklusive handel i udenlandske netbutikker. Ved opgørelsen af ​​danskernes samlede forbrug tages der hensyn til demografi - hvor mange danskere, der har adgang til internettet og handler på nettet

Om Nets

Nets er en del af den førende europæiske betalingsudbyder, Nexi Group ogleverer online betalingsløsninger til mere end 140.000 webshops. Ved at forenkle betalinger og levere de mest innovative og pålidelige løsninger hjælper vi handlende, virksomheder og finansielle institutioner med bedre at betjene deres kunder og skabe vækst. For mere information, besøg www.nets.eu eller www.nexigroup.com.