DSB introducerer ny mobilbetalingsløsning

Som led i at strømline deres betalingsprocesser har DSB nu påbegyndt udrulningen af en ny betalingsløsning, der gør deres togførere i stand til at håndtere betaling ombord på togene og modtage betaling for billetter, kioskvarer og kontrolafgifter. Softpay, som formidles via Nets, er et dansk baseret internationalt betalingsselskab, der har udviklet en såkaldt ”Tap To Phone” løsning, som forvandler android-baserede mobiltelefoner til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med PIN.
Fem enheder bliver til én
DSB har igennem de sidste tre sendt fem forskellige hardware enheder på pension, som nu erstattes af en Samsung androidtelefon, som giver adgang til at benytte funktionaliteten fra Softpay. DSB er nu i færd med at distribuere op til 1000 telefoner til sit korps af togførere, hvilket vil bidrage til at gøre betalingsprocessen ombord mere gnidningsløs. “Vi vil gerne gøre det nemmere både for vores passagerer, men også for vores togførere på tværs af landet, at håndtere betalinger ombord på vores toge. Denne løsning fra Softpay vil styrke funktionaliteten i vores billetteringsapp og gøre processen mere gnidningsløs for alle,” siger Leif Fabrin, områdechef for togpersonalet. DSB forventer, at alle togførere vil være udstyret med den ny betalingsløsning inden for de næste par uger, hvilket ifølge Softpay er én af styrkerne ved denne nye løsning: ”Ved at vælge Softpay som den fremtidige mobile betalingsløsning vil DSB få glæde af at have en mobil terminalløsning som gør det muligt at afvikle betaling på stedet via en almindelig smartphone. Da denne løsning bygger på den eksisterende betalingsinfrastruktur hos DSB, vil dette kunne ske med minimale omkostninger og kan udbredes meget hurtigt,” siger Craig Jacoby, CEO hos Softpay.
Nordiske forretninger tager gradvist SoftPOS til sig
I forlængelse af lanceringen i Danmark i foråret sammen med Salling tilbyder Nets som kortindløser og formidler i dag Softpay til forretninger på tværs af Norden. Den android baserede løsning gør det både enkelt og sikkert at håndtere kontaktløse betalinger.
“Softpay giver forretninger en øget fleksibilitet i salgssituationen og man slipper for at skulle færdiggøre betalingen ved en fysisk kasse eller terminal. For nogle særligt mindre forretninger kan dette være en primær løsning, og for andre vil det være et supplement til det eksisterende terminal setup,” siger Jeppe Juul-Andersen, LAKA ansvarlig i Nets Merchant Services.
Den hardware uafhængige løsning, som kan implementeres hurtigt og enkelt baseret på den eksisterende betalingsinfrastruktur, kom også 7Eleven til gode, da de i august blev ramt af et cyberangreb, som umiddelbart tog kædens kasse- og betalingssystemer ud af spil. Gennem et samarbejde med Nets og Softpay lykkedes det at udrulle en ny mobil kortbetalingsløsning på under et døgn, som gjorde ekspedienterne i de 176 butikker, udstyret med en Android-telefon og ved brug af SoftPay’s app, i stand til igen at tage imod kort og mobilbetalinger.
Kontakter
Søren WingeHead of media relations, Nets Group
Tlf:29482646swing@nets.euBilleder
Information om Nets Danmark A/S
Om Softpay: SoftPay har 30 ansatte fordelt over Danmark og Europa. Tap To Phone løsningen er godkendt af Visa, MasterCard og Dankort og har været live siden november 2021, og tæller allerede store kunder som Salling Group, Matas og DSB. Læs mere på Home - Softpay.io
Om Nets Group: Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugerne på tværs af Europa. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæiske virksomhed i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com
Følg pressemeddelelser fra Nets Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets Danmark A/S
Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af unge danskere mener, at klimaeffekten er vigtig ved nethandel – en markant stigning sammenlignet med sidste år. Webshops fokuserer på bæredygtige løsninger som et konkurrenceparameter, viser e-handelsrapport fra Nets.
Sjælden komponentfejl årsag til lang nedetid24.7.2025 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En sjælden komponentfejl forhindrede, at Nets lørdag aften kunne foretage et hurtigt skifte til sin redundante kortplatform. Tiltag som nu bliver implementeret, vil forhindre, at en lignende hændelse kan gentage sig, og en udvidet offline løsning vil gøre, at selv kortvarige udfald ikke bremser betalingsstrømmene.
Undgå at uofficielle formidlere af rejseformularer tapper dit feriebudget inden du rejse pa sommerferie18.6.2025 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nets og Danske Bank advarer: Undgå at uofficielle formidlere af rejseformularer tapper dit feriebudget inden du rejser på sommerferie.
Nets tilbyder forretninger at tage imod kontaktløse betalinger via iPhone27.5.2025 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nets introducerer Tap to Pay: En nem, sikker og fleksibel måde at modtage kontaktløse betalinger på – kun ved brug af en iPhone og Nets SoftPOS via MyPayments-appen – til forretningsdrivende i Danmark.
Danske CataCap køber e-Boks13.3.2025 00:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske kapitalfond, CataCap, har indgået aftale om køb af e-Boks fra de to ejere, Nets og PostNord. Det sker efter, at ejerkredsen bag e-Boks besluttede at finde den rigtige nye ejer, der kan fortsætte og styrke udviklingen af e-Boks og indfri virksomhedens vækstpotentiale.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

