Status fra Nets: Black Friday er på tilbagetog, Black Week vinder frem
Black Week er det nye sort. Som forudset har vi set et ryk i handelsaktiviteten i ugen op til Black Friday, hvor indkøbsfesten for manges vedkommende blev skudt i gang tidligere end foregående år, mens aktiviteten på selve Black Friday faldt med 5,9% sammenlignet med sidste år. Det viser en sammenligning af antallet af onlinetransaktioner hos Nets 100 største danske retailkunder inden for nethandel. Samlet set ligger aktiviteten for hele Black Week en anelse over sidste år.
– At Black Week nu starter weekenden før Black Friday betyder, at salget i dagene op til fredagen er aftaget lidt. Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe om fredagen, selvom det stadig er den mest travle handelsdag, siger Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group.
Især sidste weekend, der markerede begyndelsen af Black Week, var ekstra travl med en samlet vækst på over 20 procent sammenlignet med 2020. Ifølge Henriette Dunkjær Andersen faldt salget en smule frem mod torsdag. Men fredag er danskerne vendt tilbage til shoppingen med fornyet styrke og selve Black Friday er stadig den ubetinget største handelsdag i perioden.
Fysisk julegavejagt
Nets har forud for Black Week fået analysevirksomheden YouGov til at spørge 1000 danskere om deres forventninger til Black Friday. Og resultaterne fra undersøgelsen ser ud til at stemme overens med realiteterne. 44 procent af danskerne sagde nemlig, at de ville købe ind på Black Friday – det er et fald i forhold til sidste år, hvor 52 procent forventede at sidde klar med betalingskortet.
Samtidig viste undersøgelsen, at blot 40 procent af forbrugerne forventede at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker i år. Det er ligeledes et stort fald i forhold til 2020, hvor 72 procent forventede fortrinsvist at købe på nettet. Man må dermed formode, at vaccinationer og coronapas har gjort det fysiske indkøb mere appetitvækkende.
68 procent af forbrugerne i undersøgelsen forventer at benytte de gode tilbud på Black Friday til at købe julegaver til venner og familie. En lille stigning fra sidste år, hvor 64 procent var på udkig efter gaver at lægge under træet.
Nøgleord
Kontakter
Peter GlüsingHead of Media Relations, NordicsNets Group A/S
Tlf:29482646Information om Nets
Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugere på tværs af Europa. Læs mere på www.nets.eu. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæisk aktør i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com.
Følg pressemeddelelser fra Nets
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets
BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse
BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.
DSB introducerer ny mobilbetalingsløsning9.11.2022 09:52:06 CET | Pressemeddelelse
DSB har påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at fortage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord.
Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 202111.4.2022 12:35:56 CEST | Pressemeddelelse
2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.
Nets lancerer Softpay sammen med Salling Group og Softpay.io2.3.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nets lancerer nu Softpay, en europæisk SoftPOS-løsning, som forvandler en mobiltelefon med Android-styresystem eller andre Android-enheder til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med pinkode. I Danmark lanceres løsningen i Aarhus hos landets største detail-virksomhed, Salling Group, sammen med det danske betalingsselskab, Softpay.io.
Danmark i top med kontaktløse kortbetalinger3.2.2022 09:55:02 CET | Pressemeddelelse
I 2021 bidrog Corona-pandemien til yderligere at øge brugen af kontaktløse kortbetalinger i Nor-den. Danmark fastholder sin position allerforrest i feltet.