Ny morgenbriefing fra Ritzau skal skrives fra Sydney

Fra i morgen, den 1. Maj, vil Ritzaus kunder på alle hverdage kl. seks om morgenen modtage et helt nyt produkt i deres mailboks.

Ritzau Morgen 06 er navnet på Ritzaus morgenbrief, der skal give kunderne et hurtigt overblik over, hvad nyhedsbureauet ser som de vigtigste nyheder og de kommende begivenheder for dagen.

”Udfordringen i dagens medieverden er ikke at finde nyheder – det er derimod at få overblik og sammenhæng i de mange nyheder, som vi alle bliver bombarderet med. Samtidig er det også vigtigt, at være klædt på til de vigtigste begivenheder, som kommer til at præge det kommende døgn,” siger Lars Vesterløkke, Ritzaus administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør.

Ritzau har arbejdet med at udvikle det nye morgenbrief i flere måneder. En lang række kundemøder har givet mange input, og blandt konklusionerne fra disse møder er, at morgenbriefingen skal være nem at overskue og hurtig at læse, ellers falder kunderne fra.

”Samtidig er det vigtigt, at morgenbriefingen både skal indeholde døgnets vigtigste nyheder samt et overblik over de begiveheder, der kommer til at sætte dagsordenen det kommende døgn,” siger Lars Vesterløkke.

Ritzaus morgenbrief vil samtidig betyde, at kunderne hurtigt vil få indblik i, hvad der er størst på de sociale medier, og hvad papiraviserne har på forsiden og i deres ledere.

Flere danske medier har i dag et morgenbrief, og disse medier kan fremadrettet fra kl. fem om morgenen – hvis de ønsker det – bruge dele eller hele Ritzaus morgenbrief som afsæt for deres eget. Ritzaus morgenbrief bliver nemlig udsendt på nyhedstjenesten kl. fem alle hverdage, mens den bliver sendt ud på mail en time senere.

Produktionen af Ritzaus morgenbrief kommer til at ske fra Sydney, hvor Ritzaus nattetjeneste bliver skrevet fra. Ritzau flyttede nattevagterne til Australien for snart seks år siden. I dag har en lang række andre nyhedsbureauer og medier kopieret Ritzau således, at der nu er næsten 40 europæiske journalister, der har lejet sig ind hos AAP, det australske nyhedsbureau.