Ny miljømærkning af mobiltelefoner gør forbrugerne i stand til at tage det mest bæredygtige valg

Sammen med fire af Europas førende teleselskaber lancerer Telia ‘Eco Rating’, der giver forbrugerne mulighed for at vurdere mobiltelefoners klima- og miljøaftryk. Mærkningsordningen, der er skabt af Telia, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica og Orange, skal give forbrugerne bedre mulighed for selv at træffe det mest miljørigtige valg.

Fem af Europas største teleselskaber går sammen om at indføre en ny mærkningsordning til mobiltelefoner. Ordningen sigter mod at blive en ny global standard for, hvordan alle mobilproducenter rater deres telefoner i forhold til en række miljø- og klimafaktorer.

”Vi ser et behov for at skabe mere gennemsigtighed og transparens omkring miljøpåvirkningen af de mobiltelefoner, som vores kunder vælger. Med Eco Rating slår vi derfor to fluer med et smæk. Vi giver vores kunder mulighed for at træffe det mest miljø- og klimavenlige valg, og samtidig vi er med til at inspirere både os selv og resten af teleindustrien i en endnu mere bæredygtig retning,” siger Julie Nilsson Bour-Hil, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Telia Danmark.

Ordningen kaldes Eco Rating og er skabt af Telia, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica og Orange.

Gennem den tildeles de deltagende producenters vurderede mobiltelefoner en rating ud fra en række forskellige parametre, der opsummeres i fem overordnede faktorer: Holdbarhed, genanvendelighed, reparerbarhed, ressourceeffektivitet og klimahensyn.

Den samlede score angiver den totale Eco Rating mellem 0 og 100. Jo højere score, desto mere miljøvenlig er mobiltelefonen.

Implementeringen af ordningen er i fuld gang hos de fem teleselskaber og hos Telia Danmark er planen, at kunderne vil kunne se de første ratings i butikker og webshop efter sommerferien.

”Eco Rating lægger sig op af den bevægelse, vi kan se i andre brancher, hvor klima- og miljøpåvirkning kan aflæses direkte i købssituationen. Det ligger også i naturlig forlængelse af vores indsats for bæredygtighed, hvor produktion og brug af mobiltelefoner fylder 20% af vores samlede CO2-aftryk. Der er altså tale om et område, hvor der er meget at hente, hvis vi får flyttet forbrugere og producenter i en mere bæredygtig retning,” siger Julie Nilsson Bour-Hil, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Telia Danmark.

Læs mere om Eco Rating og Telias indsats bæredygtighed:

Fælles pressemeddelelse om Eco Rating fra Telia, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica og Orange

Eco Ratings hjemmeside

Telias indsats for bæredygtighed

Fakta: Mobilproducenter

Alle mobilproducenter er inviteret til at deltage I Eco Rating, der fra begyndelsen har tilslutning fra følgende producenter:

Bullitt, Doro, HMD Global - Home of Nokia Phones, Huawei, MobiWire, Motorola / Lenovo, OnePlus, OPPO, Samsung Electronics, TCL / Alcatel, Xiaomi og ZTE

Fakta: Fem nøglefaktorer i Eco Rating

Holdbarhed: Tager hensyn til robustheden af telefonen, levetid på batteriet samt garantiperiode på telefonen og de forskellige dele, den består af.

Reparerbarhed: Dækker over, hvor let det er at reparere enheden. Medregner design af produktet og tager også hensyn til, i hvor høj grad det kan lade sig gøre at opgradere eller genbruge enheden.

Genanvendelighed: Handler om, hvor mange og hvor meget af enhedens komponenter, der kan adskilles og genanvendes, samt hvor meget information der medfølger ifm. det.

Klimahensyn: Udledning af drivhusgasser for enheden i hele dens levetid. Jo bedre score, desto lavere aftryk på klimaet.

Ressourceeffektivitet: Dækker over mængden af knappe råmaterialer anvendt i enheden, den virkning de forårsager, samt kompleksiteten i fremskaffe materialerne. En høj score betyder, at enheden i mindre grad bruger knappe råmaterialer.

Dansk turisme vil udnytte mobildata til at optimere sommerens højsæson26.1.2024 12:14:20 CET | Pressemeddelelse

Et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Vestkystens destinationsselskaber, teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions, Telia og flere andre dataleverandører giver værdifuld indsigt i turisters bevægelses- og forbrugsmønstre. Platformen VisitData vil revolutionere det danske turisterhvervs muligheder for planlægning og prioritering inden for handel, transport, overnatning, underholdning og restauranter.