Klimabevægelsen i Danmark

Ny meningsmåling: KV21 blev det første grønne kommunalvalg

Undersøgelse konkluderer, at debatten om klimaet og den grønne dagsorden har haft en afgørende indflydelse på udfaldet af kommunalvalget.
Figur 2. Andel af vælgere der har klima og den grønne dagsorden som helt eller i høj grad afgørende for deres partivalg ved KV21. Base: 1.500 landsrepræsentative interview 18 år + / alle tal i % Spm.: ”I hvilken grad har emner indenfor den grønne dagsorden haft afgørende indflydelse på, hvilket parti eller kandidat du stemte på ved kommunalvalget?”. Kilde: Electica notat november 2021 Jesper Claus Larsen.

Analyseinstituttet Electica har gennemført en undersøgelse af, hvad vælgerne lagde til grund for deres stemme og partivalg ved KV21. Undersøgelsen kan tilgås her, og hovedpointerne er gengivet herunder.

Hovedresultaterne fra undersøgelsen viser at:

1) Klima og den grønne dagsorden var et emne som mere end 1,35 mio. vælgere, der stemte ved KV21, havde med sig ind i stemmeboksen

2) 32 procent af de vælgere, der stemte ved KV21, oplever at klima og den grønne dagsorden isoleret set havde en høj grad af indflydelse eller var det helt afgørende emne for deres partivalg

3) Klima og den grønne dagsorden har mobiliseret vælgere på tværs af partiskel og en række partier på både rød og blå blok har betydelige andele af ”grønne vælgere” ved KV21

Undersøgelsen baserer sig på interview med 1.500 landsrepræsentative vælgere, der har afgivet stemme ved KV21. Kommunalvalg handler traditionelt om den nære velfærd og lokale forhold. Det har også været tilfældet ved KV21.

Samlet må det dog på baggrund af undersøgelsen konkluderes, at spørgsmålet om klima og den grønne dagsorden har haft en afgørende indflydelse på resultatet af KV21. Det er samtidig en dagsorden, der har mobiliseret betydelige andele af vælgerkorpset på tværs af traditionelle partiskel.

Som det fremgår af figur 2, har knap hver tredje (32 pct.) af vælgere, der stemte ved KV21, afgivet deres stemme med udgangspunkt i at klima og den grønne dagsorden har været helt eller i høj grad afgørende for deres partivalg. Samtidig kan det konstateres at klima og den grønne dagsorden er et emne der mobiliserer vælgere bredt og på tværs af de politiske partier.

Klimabevægelsen kan mærke den tiltagende opbakning

"Undersøgelsen viser, at klimadagsordenen har rodfæstet sig i befolkningen, på tværs af partiskel, og at der er et udbredt ønske om at politikerne gør mere for at Danmark fører en ambitiøs klimapolitik." - siger Frederik Sandby, Sekretariatsleder i Klimabevægelsen.

Klimabevægelsen i Danmark har ført en bred kommunalvalgskampagne i hele Danmark, og vurderer også, at opbakningen blandt vælgerne er voksende.

"Antallet af aktive i Klimabevægelsen har været overvældende stort under kommunalvalget, og vi mener at det er tydeligt, at den folkelige bevægelse, som vi forsøger at manifestere ved blandt andet Folkets Klimamarch og andre initiativer, vokser eksplosivt i disse år. Opbakningen er at spore ved vælgermøder, demonstrationer og nu helt ind i stemmeboksen." - siger Frederik Sandby.

Klimabevægelsen har i samarbejde med en række organisationer ført kampagne på www.detsidstevalg.dk, med det formål at forpligte de nye byrådsmedlemmer på at føre en ambitiøs klimapolitik.

Hver femte byrådskandidat sagde ja til kravene, og Klimabevægelsen vil i de kommende måneder og år holde politikerne til ilden, sådan at de indfrier de grønne løfter, som netop har været med til at bære dem ind i byrådene.

Billeder

Download
Figur 1: Andel af vælgere der har lagt det enkelte emne til grund for deres partivalg ved KV21 (Top-10 emner). Base: 1.500 landsrepræsentative interview 18 år + / alle tal i % / vælgere har kunne vælge maksimalt 3 emner. Spm: ”Hvilke emner havde afgørende indflydelse på, hvilket parti eller kandidat du stemte på ved kommunalvalget?” Kilde: Electica notat november 2021 Jesper Claus Larsen.
Download

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.