Saferoad Services A/S

Ny maskine gør udlægningen af vejstriber mere miljøvenlig

Eurostar Danmark har med fokus på grøn omstilling fået en helt ny maskine der forurener mindre, når der udlægges vejstriber på de danske veje. Vejstribeleverandøren har samtidig sørget for, at maskinen gør arbejdet hurtigere og mindre slidsomt for medarbejderne.
Eurostar Danmarks nye, miljøvenlige kogebil i gang med at lægge vejstriber ved Hedensted. Billeder må anvendes ved omtale af Eurostar. Photo Credit: Eurostar.

De skærpede miljøkrav til trafik i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg betyder, at der indføres miljøzoner gældende fra juli 2020. Formålet med miljøzonerne er at give borgere i storbyerne renere luft. Der skal derfor udsendes færre partikler fra biler, busser, lastbiler og store køretøjer.

Eurostar Danmarks nye kogebil, den såkaldte trækker med tilhørende trailer, opfylder derfor det kommende miljømærkekrav.

”Vi har tænkt i grønne løsninger og er stolte over at præsentere vores nye trækker og trailer. Trækkeren kører med nye motorer og lever op til europæiske regler om at være mere brændstofbesparende, så den forurener mindre. Traileren er bygget helt fra bunden efter vores egne specifikationer,” siger Thomas Gade, der er salgs- og entrepriseleder hos Eurostar Danmark.

Optimeret produktionskapacitet

Traileren har fire store gryder, som varmer materialet til vejstribemarkeringen op til over 190 grader. Selvom gryderne forurener mindre, så har de også en stor produktionskapacitet.

”Traileren har helt nye oliefyr og gryder, der varmer materialet, som bruges til vejmarkering, hurtigere op. Vi forhindrer samtidig, at der kommer store varmetab, fordi gryderne er bedre isoleret. På den måde forurener vi mindre,” siger Thomas Gade og fortsætter:

”Den gamle trailer havde kun to gryder, hvilket betød, at medarbejderne skulle vente på, at gryderne varmede materialet op. Nu kan medarbejderne udlægge langt mere vejmarkering på kortere tid.”

Markant forbedring af arbejdsmiljøet

Den nye maskine har nu kørt sin jomfrutur på en fire kilometer lang strækning på en landevej ved Hedensted. Og der er allerede meget begejstring at spore for den nye kogebil – blandt andet takket være en ny kran.

”Vi har fået styr på forureningsniveauet og sørget for, at vi også kan udlægge vejmarkering i byerne, så det er meget positivt. Jeg er også meget begejstret for den nye kran, der er på traileren. Den bruges til at løfte sække med vejstribemateriale op i gryderne. Før skulle vi selv løfte sækkene op i gryderne, så det gør en kæmpe forskel for min krop, der undgår at blive slidt ned,” siger Leif Nielsen, der udlægger vejmarkering hos Eurostar Danmark.

Nu skal der fart på vejstriben LongDot

Den nye maskine er egnet til at udlægge alle former for vejstriber – herunder også Eurostars banebrydende vejstribe LongDot:

”LongDot har en høj refleksion i vådt føre, der medvirker til bedre synlighed, fordi stribens mønster reflekterer billygterne. Samtidig ligger LongDot-prikkerne i forbandt, hvilket resulterer i en støjreducerende vejstribe. Og så har den en meget længere levetid end en traditionel kørebaneafmærkning. Man opnår 50-60 procent længere levetid med LongDot-kørebaneafmærkning, da afmærkningen er tykkere end normalt. Kommunerne kan derfor opnå en langsigtet investering i trafikal sikkerhed,” siger administrerende direktør hos Eurostar Danmark, Jesper Wraae-Bess.

Kontakter

Jesper Wraae-Bess, administrerende direktør hos Eurostar, mail: jwb@eurostar.as, tlf.: 21603353

Billeder

Download
En kran på kogebilen sørger for bedre arbejdsvilkår. Billeder må anvendes ved omtale af Eurostar. Photo Credit: Eurostar.

Information om Saferoad Services A/S

Saferoad Services A/S
Tigervej 12
4600 Køge

58 36 00 99http://www.eurostar.as

Eurostar er en af Danmarks førende virksomheder inden for kørebaneafmærkning og vejmarkering. Vi giver Danmark et løft i forhold til trafiksikkerhed gennem udbedring og vedligeholdelse af det danske vejnet.

Eurostar Danmark A/S er en del af SAFEROAD-Gruppen – Nordens største virksomhed inden for kørebaneafmærkning, vejmarkering, skiltning og trafiksikkerhed.

Følg pressemeddelelser fra Saferoad Services A/S

Flere pressemeddelelser fra Saferoad Services A/S