Ny klimafremskrivning bringer os længere fra 1,5 graders målet

Energistyrelsen udgiver i dag den årlige fremskrivning af Danmarks drivhusgasudledninger, og denne gang er det et tilbageskridt for den grønne omstilling
Iagttagelse af front banneret ved Folkets Klimamarch under folketingsvalget i 2019. Foto: Ariel Storm / Klimabevægelsen i Danmark.

Skal den globale gennemsnitstemperatur holdes til 1,5 grader, og katastrofale klimaforandringer undgås, så skal de globale drivhusgasudledninger ifølge FNs klimaråd toppe senest i 2025. Skal dette lykkes, så skal alle lande gøre en ekstra indsats de næste 3 år.

Regeringen vedtog sidste år, at det danske bidrag til dette mål er at reducere udledningerne med mellem 50-54 pct. i 2025, målt i forhold til 1990, og med nuværende politik vil det blive vanskeligt blot at nå den nedre grænse på 50 pct. Klimabevægelsen har tidligere beregnet, at det som minimum vil kræve en 54 pct. reduktion i 2025, for at Danmark giver et retfærdigt bidrag til de internationale klimamål:

Der er brug for at regeringen gennemfører politik, som gør at Danmark bidrager nok til den globale 2025-målsætning. Lige nu tegner det ikke til, at Danmark leverer nok i 2025, men som led i regeringens umiddelbare grønne gearskifte, så bør det blive meldt ud nu, at vi som minimum skal nå en 54 pct. reduktion i 2025, siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Cement og biogas giver problemer

Den nye klimafremskrivning viser at udledningen af drivhusgasser i 2025 vil være steget med 250.000 ton mere end tidligere fremskrevet, og der er behov for at sætte tempoet gevaldigt op. Det er ifølge fremskrivningerne blandt andet en større cementproduktion og lækage fra biogas, som forårsager stigningen i drivhusgasser.

Der bliver netop nu forhandlet om en grøn skattereform, og her er cement producenten Aalborg Portland i fokus grundet en lavere afgiftssats end øvrige virksomheder. De nye tal fra klimafremskrivningen kan tyde på, at Aalborg Portlands afgift skal være højere end det, som blev foreslået i ekspert gruppens 1. del rapport, og efterfølgende i regeringens udspil, siger Frederik Roland Sandby