Aarhus Universitet: Arts

Ny international læseundersøgelse: Hvordan klarer danske 4. klasse-elever sig i læsning?

Del
Hvor godt læser danske elever? Og hvordan klarer de sig i forhold til de øvrige nordiske lande? Hvordan har Corona spillet ind i på børns læsekompetencer – i Danmark og internationalt? Det er nogle af de spørgsmål, man kan få svar på, når resultaterne fra den internationale IEA-læseundersøgelse PIRLS 2021 præsenteres på DPU, Aarhus Universitet i København den 16. maj.

Mere end 60 lande og regioner og næsten 400.000 elever har deltaget i den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 (Progress in International Reading Literacy Study). Nu er resultaterne klar, og de offentliggøres den 16. maj 2023 i alle deltagerlande på samme tid.

DPU, Aarhus Universitet (campus Emdrup i København NV) inviterer derfor til åbent pressemøde, hvor lektor ved DPU, Aarhus Universitet, Simon Skov Fougt, der er leder af den danske del af undersøgelsen, præsenterer de danske resultater og sætter dem ind i en international og nordisk sammenhæng.

Undersøgelsen er særlig interessant af to grunde.

  1. Det danske resultat, herunder udviklingen siden sidste PIRLS-undersøgelse i 2016, er interessant i sig selv.  
     
  2. Undersøgelsen blev gennemført i 2021 i skyggen af Corona, og de danske og internationale resultater skal derfor ses i sammenhæng med den påvirkning, Corona-pandemien havde i undersøgelsesperioden, hvor de danske elever i to længere perioder (foråret 2020 og vinteren 2020-2021) var hjemsendt fra skole med onlineundervisning og efterfølgende gradvise genoplukninger.   

Journalister, skoleledere, lærere og andre interesserede er velkomne til at deltage i pressemødet, hvor der afslutningsvis vil være mulighed for at stille spørgsmål.  

Interesserede, etablerede medier kan modtage en klausuleret forhåndsorientering om resultaterne ved direkte henvendelse til pressekonsulent Mathilde Weirsøe, mail: mawei@au.dk; tlf. 60 38 26 07

Der er mulighed for at aftale interview med Simon Skov Fougt inden offentliggørelsen, ved klar skriftlig klausulaftale. Der er også mulighed for interview efter pressemødet kl. 12 og frem. For aftale kontakt Simon Skov Fougt: mail: sifo@edu.au.dk; tlf. 93 52 19 80

Resultaterne af undersøgelsen bliver offentliggjort på dpu.au.dk/pirls tirsdag d. 16. maj kl. 10. Tilmelding er ikke nødvendig. Deltagelse via Zoom er mulig.
     

Tid og sted:  

Tirsdag den 16. maj 2023 kl. kl. 10-10.30  
Tuborgvej 164, Bygning D, lokale D174  
2400 København NV  

Se på kort  
     
Fakta om PIRLS  

  • PIRLS står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international, komparativ undersøgelse af 4. klasseelevers læsekompetencer.

  • Undersøgelsen har fundet sted hvert 5. år siden 2001. Danmark deltog for første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelsesrunder. 

  • 65 lande og regioner – næsten 400.000 elever – deltog i PIRLS 2021.  

  • Undersøgelsen består i, at hver elev læser to forskellige tekster, en informerende og en skønlitterær, og svarer på spørgsmål til teksten.  

  • Derudover udfylder hver elev et spørgeskema om læsevaner, læselyst mv., ligesom elevens forældre besvarer et spørgeskema om læsning i hjemmet mv.  

  • Endelig besvarer skolelederen og klassens dansklærer hver sit spørgeskema om skolen og undervisningen i dansk.  

  • I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet v. lektor Simon Skov Fougt, og finansieres af Aarhus Universitet og Børne- og Undervisningsministeriet.  

  • PIRLS 2021 er 100 procent digital i Danmark, hvor eleverne læser og svarer på spørgsmål på skærm.

  • 4.821 elever deltog i den digitale del i Danmark på 197 danske grundskoler.   

  • Bag undersøgelsen står IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement), som er en uafhængig international sammenslutning af nationale forskningsinstitutioner og statslige institutioner

Nøgleord

Kontakter

Mathilde WeirsøePressekonsulentDPU, Aarhus Universitet

Kontakt for forhåndsorientering om resultaterne og klausulaftale

Tlf:60382607mawei@au.dk

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye