Gymnasieelever lades i stikken med AI
Konference på Aarhus Universitet sætter fokus på AI’s potentialer og udfordringer i gymnasieuddannelserne.

"Hvilke muligheder giver AI?", "Hvordan kan kunstig intelligens være med til at gentænke uddannelserne?" og "Hvilke udfordringer kan det give?" Det er nogle af de spørgsmål som bliver rejst og besvaret på konference om AI og andre digitale metoder i undervisningen på gymnasiet, der afvikles på Aarhus Universitet den 3. april. Konferencen samler undervisere, ledere og eksperter for at inspirere og klæde dem bedst muligt på til at støtte eleverne i at lære at anvende kunstig intelligens på en hensigtsmæssig måde.
Der er en tendens til at fokusere på, hvordan snyd med kunstig intelligens forhindres i uddannelserne. På konferencen er der fokus på, hvordan eleverne uddannes i at anvende, forstå og bruge AI og digitale metoder. En ny undersøgelse fra Danske Gymnasier vidner om stor opbakning til, at gymnasierne kaster sig ud i det arbejde.
”Alle rektorer er rørende enige om, at eleverne skal lære at anvende og forholde sig til brugen af generativ kunstig intelligens. Der er dog også en erkendelse af, at det er et supersvært område, og at mange undervisere mangler de fornødne kompetencer. Derfor er der brug at sætte massivt ind med kompetenceudvikling, så gymnasielærerne har mod på at kaste sig ud i de nye muligheder og forberede eleverne på den digitale fremtid, der venter dem,” siger Jeppe Kragelund, der er næstformand i Danske Gymnasier.
Muligheder for læring
Opmærksomheden på behovet for kompetenceudvikling og inspiration hos både undervisere og ledelse er central for arrangørerne af konferencen. Konferencen er arrangeret af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, IT-Vest (Aarhus), Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Centerleder og professor ved Digital Design og informationsvidenskab på Aarhus Universitet, Ole Sejer Iversen, uddyber det her:
”Kunstig intelligens integreres i stor udstrækning i ungdomsuddannelser i de lande, som vi normalt sammenligner os med. Her anvendes de nye teknologier primært til at arbejde kreativt og producerende med faglige stofområder. Derfor er det helt naturligt, at vi i Danmark også undersøger, hvilke muligheder kunstig intelligens giver for elevernes læring – og samtidig stiller skarpt på, hvordan alle børn og unge kritisk og konstruktivt dannes til en verden præget at digitale teknologier. I Videnscenter for Digital Teknologiforståelse ønsker vi at bidrage til, at alle undervisere på ungdomsuddannelserne får et håndtag til selv at forstå kunstig intelligens og forstå det mulighedsrum, som det giver for læring og undervisning”.
Stor opgave at integrere teknologien
Med de nye teknologier opstår behovet for forandringsledelse, hvilket har gjort workshoppen
”Forandringsledelse og AI – Fra vision til praksis” til den mest populære på konferencen. Dette overrasker ikke Dorthe Wang, direktør for TietgensSkolen og bestyrelsesmedlem for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier:
”De nye AI-baserede teknologier stiller både elever, undervisere og ledere over for en stor opgave med at integrere teknologierne i klasserummet på måder, der understøtter læringen og elevernes digitale dannelse. Den opgave skal ikke løftes af den enkelte underviser alene. Der er behov for, at vi drøfter med hinanden, hvordan vi leder de forandringer, som den teknologiske udvikling kalder på – og altid med faglighed og læring i centrum.”
Det er første gang, konferencen afholdes, og arrangørerne glæder sig både over, at den næsten er udsolgt, og til en spændende og dialogisk dag sammen med de 350 deltagere fra hele landet.
FAKTA
Konferencen afholdes af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse i samarbejde med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Gymnasier og It-vest – samarbejdende universiteter.
Videnscenter for Digital Teknologiforståelse
Videnscentret er etableret i et ligeværdigt samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Konsortiet er landsdækkende og består af 8 partnere: De seks professionshøjskoler, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.
Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole er værtsorganisationer på vegne af deres respektive sektorer og varetager henholdsvis forankring af digital teknologiforståelse på de gymnasiale og videregående uddannelser, og grundskole og læreruddannelse.
Centret er støttet med 50 mio. kr. af Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden i en programperiode 2023 – 2028.
INTERNATIONALE KEYNOTES
Dr. Leigh Ann DeLyser
Center for Education Research & Innovation at SRI
Director of the Center for Education Research & Innovation at the SRI Research Institute in Silicon Valley comprising more than 55 researchers. Named as one of the Women Leading the AI Revolution in Education at the ASU+GSV Air Show in 2024
Dr. Aman Yadav
Michigan State University
Lappan-Phillips Professor of Computing Education in the College of Education and College of Natural Science at Michigan State University with extensive experience in research, evaluation, and teacher professional development.
Kontakter
Birgitte VestermarkKommunikationskonsulent i Danske Gymnasier
Tlf:33188264biv@danskegymnasier.dkCamilla Balslev NielsenProgramleder i Videnscenter for Digital Teknologiforståelse
Tlf:29397072caban@kp.dkDorthe WangDirektør for TietgenSkolen & bestyrelsesmedlem for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Tlf:20756961dowa@tietgen.dkJeppe KragelundRektor for Mulernes Legatskole & næstformand for Danske Gymnasier
Tlf:27771302Je@mulerne-gym.dkOle Sejer IversenCenterleder i Videnscenter for Digital Teknologiforståelse & Professor ved AU
oiversen@cc.au.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Forkæmper for fremmedsprog modtager fransk orden2.12.2025 10:35:37 CET | Pressemeddelelse
Ana Kanareva-Dimitrovska har i årevis arbejdet for at fremme flersprogethed og interkulturalitet. Indsatsen har fået det franske kulturministerium til at slå hende til ridder med ordenen ’Ordre des Arts et des Lettres’.
To historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder international pris12.11.2025 08:17:22 CET | Pressemeddelelse
To unge historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder den internationale ICOM Young Member Award 2025 for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen fra Skanderborg vinder international pris12.11.2025 08:14:14 CET | Pressemeddelelse
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge skanderborgenser sammen med en anden historiestuderende, Laura Lyndgaard Hansen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Laura Lyndgaard Hansen fra Fredericia vinder international pris12.11.2025 08:09:19 CET | Pressemeddelelse
Laura Lyndgaard Hansen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge fredericianer sammen med en anden historiestuderende, Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum