Ny finsk 5G-sikkerhedslov trådt i kraft – markant anderledes end den danske

I forbindelse med den nye, finske 5G-sikkerhedslovgivning har finske myndigheder 19. maj udgivet en liste over kritiske komponenter i 5G-netværkene. Samtidig har loven indført et nyt overvågende rådgivningsorgan for netværkssikkerhed. Ifølge en ny rapport fra det højt respekterede finske advokatfirma Avance, er den finske model et godt bud på ”best-practice” for andre EU-lande.

Sikkerheden i 5G-netværk er blevet genstand for diskussioner omkring den fremtidige digitale infrastruktur i løbet af de sidste par år. EU's medlemslande er i gang med at lave sikkerhedslovgivninger om 5G på baggrund af EU's ”5G Toolbox”, som er en lovgivningsmæssig guideline fra EU til medlemslandene. Og ifølge den finske advokatvirksomhed Avance, udmærker Finlands nye 5G-lov sig på flere måder, ift. dette.

Avance vurderer, at de finske myndigheder med loven vil fokusere på, hvilke dele og komponenter i netværkene, der bør reguleres for, og ikke på at regulere bestemte leverandørers deltagelse i netværkene. Samtidig har den finske lov også etableret et nyt overvågende rådgivningsorgan for netværkssikkerhed, der består af repræsentanter fra telekommunikationsbranchen og myndighederne.

Rådgivningsorganet vil diskutere forskellige sikkerhedsmæssige aspekter af kommunikationen i netværkene, og komme med anbefalinger til, hvordan netværkssikkerheden kan styrkes.

Derfor adskiller loven sig markant fra den tilgang, som bl.a. Danmark, har benyttet sig af, hvor man ser på, i hvilket land den enkelte leverandør har sit ophav, og om Danmark har en sikkerhedsalliance med dette land.

´Den finske lov opererer på enheds-niveau, og tillader ikke direkte bortvisning af ”højrisiko-leverandører”. Nogle siger, at det går imod instruktionerne i [EU´s] toolbox. Men efter vores opfattelse er det netop ikke meningen, at toolboxen skal give plads til at ekskludere leverandører på baggrund af geopolitiske kriterier. Desuden udelukker den finske procedure heller ikke, at det er muligt, at kaste et kritisk blik på alt det udstyr, som en leverandør måtte levere, ´ skriver Avance i sin rapport.

Endvidere vurderer Avance, at den finske lovs udformning også tilgodeser balancen mellem god offentlig administration og respekt for universelle ejendoms- og frihedsrettigheder:

´I den finske lov bliver cybersikkerhed set som et teknisk problem, som har en teknisk løsning. Politiske aspirationer og andre aspekter af den offentlige administration holdes adskilte, ´ skriver Avance i rapporten som del af dens konklusion.

I Danmark vækker den finske lov opbakning hos Huawei: ”Vi bifalder den disponering, som man har foretaget i Finland på dette område, ” siger Xukun Ji, VP of Communications, og fortsætter:

”Den finske model er fuldt ud gennemsigtig om reguleringsprocessen, og om kritiske komponenter i 5G-netværk. Den inddrager aktører og eksperter på teleområdet for at sikre, at regeringen og myndighederne kan træffe de rigtige beslutninger om 5G. Den kan sikre det højeste sikkerhedsniveau i netværk, og samtidig give plads til konkurrence og innovation, som også er afgørende for landets udvikling”, siger hun og fortsætter.

”Huawei er ikke interesseret i de kritiske dele af 5G-netværkene i Danmark, men vi vil gerne have gennemsigtighed i Danmark ift., hvilke muligheder vi har for at deltage i fair og åben konkurrence, ” afslutter hun.

Rapporten: ”Implementing the 5G toolbox: Could Finland serve as a model for the other EU countries?” kan findes på dette link: https://www.avance.com/wp-content/uploads/2021/05/AVANCE-Insight-01-2021.pdf

Huawei Technologies Oy (Finland) Co. Ltd. er kunde hos Avance Attorrneys Ltd. Avance Attorneys er ansvarlig for rapportens indhold.

For spørgsmål, kontakt venligst Vice President Public Affairs, Communication & Sustainable Development at Huawei Technologies Denmark, Xukun Ji: xukun.ji@huawei.com