Ny analyse: Færre grønne områder til hovedstadens beboere

Der er blevet mindre plads på de grønne områder i mange hovedstadskommuner. Fx er størrelsen af de grønne arealer pr. indbygger i Københavns kommune faldet med 14 pct. siden 2011. I resten af landet går det typisk den modsatte vej.

Der er kamp om pladsen i parker og andre grønne områder i hovedstadsområdet. Samtidigt med, at flere mennesker er flyttet til hovedstaden, er der blevet skåret ned på størrelsen af de grønne områder.

”Samlet set betyder det, at der fx i Københavns kommune er blevet knap 14 pct. mindre plads pr. indbygger på de grønne områder siden 2011,” siger Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

Samme udvikling har fundet sted i det meste af hovedstadsregionen og på Frederiksberg. I resten af landet er udviklingen den modsatte, hvor arealet af grønne områder er vokset i 74 af landets kommuner.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark.

”Arealet af grønne områder i hele Danmark er steget med 2,4 pct. siden 2011. Men samtlige kommuner i hovedstadsområdet har mindre eller samme areal grønne områder i 2018, som de havde i 2011,” siger Mia Amalie Holstein.

Udviklingen bekymrer Michael Petersen, direktør i branche- og arbejdsgiverforeningen Danske Anlægsgartnere. Han foreslår, at politikerne gør grønne arealer til et indsatsområde, hvor ambitionen skal være at øge mængden af grønne arealer i København de kommende år.

”Vi bør ikke bare anlægge græsplæner, men også satse på kvalitetsnatur med træer og planter. Gennemtænkte grønne områder er med til at optage CO2 og øger afledning af de tiltagende mængder nedbør samt understøtter biodiversiteten. En politisk løsning skal understøttes af konkrete tiltag og investeringer. Erfaringer viser, at investeringer i det grønne betaler sig, både i form af øget folkesundhed og trivsel, højere boligpriser med deraf følgende højere skatteindtægter og i form af grønne job,” siger han.

Der er flere fordele ved grønne områder i byerne. Grønne områder modvirker global opvarmning, øger sundhedstilstanden i befolkningen og øger borgernes velfærd. Det viser en rapport udført af forskere fra Københavns Universitet, der opsamler relevant forskning om grønne områders positive effekter for klima, natur og mennesker.

Grønne områder dækker over skov, søer, vandløb, parker, sportsanlæg og andre rekreative områder samt heder og anden natur.

Læs analysen her: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/f%c3%a6rre-gr%c3%b8nne-omr%c3%a5der-til-beboerne-i-hovedstaden

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.

Ny analyse: Hurtigtest ved kulturarrangementer vil i fremtiden kunne erstatte nedlukning17.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Systematiske corona-test af gæsterne ved kulturarrangementer kan være en vej til at genåbne det nedlukkede kultur- og natteliv. Lige nu taber samfundet 644 mio. kr. om måneden på nedlukningen af kulturarrangementerne, men bruger vi i stedet hurtigtest af gæsterne, kan det give økonomisk overskud, viser SMVdanmarks analyse. Det vil kræve, at testprisen er højst 250 kr. pr. styk. Desuden vil testene kunne bidrage til forbedret smitteopsporing, især blandt yngre mennesker.