Ny analyse: Byggevirksomheder ser sort på fremtiden

Optimismen i bygge- og anlægsbranchen er helt i bund. Knap hver 3. mindre byggevirksomhed forventer fald i årets resultat, antallet af opgavetilbud er faldet markant over de seneste 3 kvartaler, og virksomhederne forventer mindre at lave resten af året. SMVdanmark anbefaler blandt andet, at der indføres et investeringsfradrag ved grønne byggeopgaver.

Voldsomme energiprisstigninger, dyre materialer, en kraftigt stigende rente og generel usikkerhed præger dansk økonomi. Det er en cocktail, der er giftig for byggeriet, og det mærker branchen. Næsten hver 3. mindre byggevirksomhed forventer, at 2022 ender med at give et ringere overskud end i 2021, og forventningen til at der bliver nok at lave resten af året, er den laveste i ti år.

Det viser en analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark, mener byggeriet med rette ser ind i en mørk vinter.

”De mange fastpriskontrakter, der især i første halvdel af året fastlåste virksomheder i underskudsgivende opgaver, fordi materialepriserne gik amok, har drænet kassen. De mindre virksomheder er typisk mindre velpolstrede og har ikke den samme likviditet til at stå imod, når der kommer pres på forretningen,” siger han.

Ifølge Lasse Lundqvist er det nu også de private byggeopgaver, som udebliver hos de mindre byggefirmaer. Inflation og energikrise giver slunkne husholdningsbudgetter, og så udsætter man byggeopgaver som fx nye gulve eller carport. Aktiviteten i byggeriet ligger allerede langt under normalen, og hver 6. byggevirksomhed forventer, at antallet af medarbejdere falder over de næste tre måneder.

Tallene er ildevarslende og tegner et billede af, at vi kommer til at se flere konkurser i bygge- og anlægsbranchen i den kommende tid, siger Lasse Lundqvist.

”Byggeriet er en god temperaturmåler på økonomien, fordi den er så konjunkturfølsom. Når konjunkturerne er dårlige, bremser byggeriet op. Vi har tidligere set, at en nedgang i byggeriet spreder sig til resten af økonomien med konkurser og faldende beskæftigelse,” siger han.

Et lyspunkt i en mørk tid

Mens det totale antal byggetilbud er faldet markant over de sene tre kvartaler, ligesom den samlede byggeaktivitet er faldende, er der til gengæld vækst inden for energieffektiviserende byggeopgaver. Det er positivt og kan hjælpe med at holde hånden under mange af de pressede virksomheder, mener Lasse Lundqvist.

”Både virksomheder og private har i lyset af energikrisen kastet sig over energieffektiviserende initiativer for at minimere deres energiforbrug. Det er initiativer, som f.eks. varmepumper, solceller, jordvarme og isolering som er meget efterspurgt i øjeblikket. Den interesse bør vi tilskynde ved at indføre et grønt investeringsfradrag, der giver de meget energiintensive virksomheder mulighed for at trække de ressourcer, de bruger på energieffektivisering, fra.”

Læs analysen her

SMVdanmark om miljøvismandsrapport: Giv virksomhederne klarhed og glem 80 pct. målsætning6.12.2022 12:16:25 CET | Pressemeddelelse

Miljøvismændenes rapport gør det klart, at der ikke er en holdbar plan for at nå 70 pct. målsætningen i 2030. Det er stærkt bekymrede, for virksomhederne har brug for den klarhed, når de skal tilpasse sig, mener SMVdanmark, der er enig med vismændene, når de taler for at fjerne særordninger, der kun kommer de store virksomheder til gavn. Desuden bør al snak om at øge reduktionen fra 70 til 80 pct. forstumme.

Ny analyse: Konkurserne vælter ind – november satte danmarksrekord5.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

November gav det højeste antal konkurser i statistikkens historie, når det gælder virksomheder med ansatte. Virksomhederne er ramt af den perfekte konkurs-storm som følge af høj inflation, skyhøje energiregninger, tilbageholdende forbrugere og - for mange virksomheders vedkommende - et økonomisk efterslæb efter coronakrisen. Konkurserne rammer bredt, men især byggeriet er hårdt ramt. Og det bliver desværre værre endnu, mener SMVdanmark, der især anbefaler at udsætte tilbagebetalingen af statslig corona-gæld.

Ny analyse: Antallet af akademikere eksploderer i de kommende år1.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Om ti år har 151.000 flere danskere en lang, videregående uddannelse. Det svarer til en stigning på 35 pct. Samtidigt falder antallet af faglærte med ca. 80.000 og antallet af ufaglærte ligeledes med ca. 80.000. Det vil give store udfordringer med fx at gennemføre grøn omstilling og levere god ældrepleje, mener SMVdanmark, der anbefaler, at SU på kandidatuddannelserne omlægges til lån, og pengene investeres i flere faglærte.