Radius Elnet

Nu er der igen økonomi i at flytte dit elforbrug

Elnettet er godt gearet til at klare den grønne omstilling, men hvis vi sammen flytter lidt af elforbruget væk fra aftentimerne, får vi en mere effektiv grøn omstilling. Siden 2017 har Radius’ tariffer været omlagt, så det generelt er billigere at få transporteret strømmen undtagen i timerne fra 17 til 20 i vinterhalvåret, så nye priser trådte i kraft 1. oktober.

Der løber hver dag en lille smule mere strøm gennem Radius’ 19.000 kilometer elnet i Storkøbenhavn, Nordsjælland og dele af Midtsjælland, blandt andet som følge af flere elbiler og varmepumper. Og sådan vil det fortsætte de næste mange år, fastslår direktør i elnetselskabet Radius, Jens Fossar Madsen:

-       Elbilerne og varmepumperne er godt for den grønne omstilling, men de trækker også en del strøm ud af nettet. Hvis alle elbilister flytter opladningen til sidst på aftenen og natten, betyder det meget for vores kommende udbygning af elnettet. For når vi flytter det forbrug, kan vi holde omkostningerne nede og det kommer den grønne omstilling og alle forbrugere til gavn, pointerer Jens Fossar Madsen og tilføjer:

-       Vores elnet kan sagtens klare det stigende antal elbiler, for det er bygget solidt og godt vedligeholdt, og vi udbygger det løbende, så det matcher det stigende behov. Men vi vil gerne belønne de forbrugere, der er med til at flytte forbruget hen til de timer, hvor der rigeligt plads i elnettet, for så behøver vi ikke udbygge nettet til spidsbelastningen, som ligger i timerne fra klokken 17 til klokken 20 i vinterhalvåret, siger han og understreger samtidig, at vi i det tidsrum jo ikke skal holde op med at lave mad eller gå rundt i mørke.

Hvert år transporterer Radius Elnet 8 milliarder kilowatt-timer til flere end en million husstande og virksomheder.

Sådan er priserne

For en typisk privatkunde koster det 78,83 øre at få transporteret 1 kilowatt-time i vinterhalvåret fra klokken 17 til 20 klokken. Resten af døgnet i vinterhalvåret er prisen 29,54 øre, og det er den også i alle døgnets timer fra 1. marts til 30. september. Så hvis du har forbrug, der rimeligt let kan flyttes rundt på, er der penge at spare det næste halve års tid.

Herudover skal du betale abonnement til netselskabet, afgifter til staten og prisen for den el, som du køber hos din elhandler.

For pressen: Radius’ pressevagt, telefon 21 70 31 01

Information om Radius Elnet

Radius Elnet
Teknikerbyen 25
2830 Virum

Radius driver det elnet, som forsyner 1 million hjem og virksomheder i Københavnsområdet, i Nordsjælland og i dele af Midtsjælland. Vi ejer kablerne i jorden og de elmålere, der opgør kundernes elforbrug, og det er os, der har ansvaret for, at vores kunder har strøm i kontakten hver dag.

Følg pressemeddelelser fra Radius Elnet

Flere pressemeddelelser fra Radius Elnet