Tobaksproducenterne

Nu bestemmer Sundhedsstyrelsen, hvordan dine cigaretter ser ud

Selvom det er 1. april, så er den god nok – fra dags dato må der ikke længere sælges cigaretpakker med logo og farver, der er valgt af producenten. Det er nu Sundhedsstyrelsens opgave at sørge for en farve, der er så grim som mulig.

Fra 1. april ophører den såkaldte clean-market-periode, dvs. perioden hvor forhandlere må sælge ud af cigaretter og dertilhørende cigaretindpakninger med logo og farve, der er valgt af producenten.

Ved forhandlingerne om Den nationale handleplan mod børn og unges rygning[1] i 2019 og senere ved vedtagelse af loven i 2020, blev et flertal i Folketinget enige om at indføre ”standardiserede cigaretindpakninger”, dvs. et varemærkeforbud.

Konkret betyder dette, at det ikke længere er producenten, der må bestemme, om en cigaretpakke skal være f.eks. hvid eller rød, men det er derimod Sundhedsstyrelsen, der har fået til opgave af vælge en farve, der er så grim som mulig. Direktør for brancheforeningen Tobaksproducenterne understreger, at der ikke er tale om en aprilsnar.

”Man kan foranlediges til at tro, at det er en aprilsnar, at Sundhedsstyrelsen skal designe cigaretpakker – men det er ikke tilfældet. Et flertal i Folketinget har vedtaget og skabt lovpraksis for, at man kan fratage virksomheder deres varemærker. Det er ikke en aprilsnar - det er en glidebane”, udtaler Tine Marie Andersen, direktør for Tobaksproducenterne.

Får standardiserede indpakninger færre til at ryge?

I dag er 65 % af en cigaretpakke dækket af lovpligtige sundhedsadvarsler. Derudover er der krav til de resterende 35 %, bl.a. skal der fremgå en banderole/skattemærke, miljøinformation og et sporingsmærke. Det betyder, at der – også før varemærkeforbuddet – var meget begrænset designplads til producenten.

Der er også tvivlsomme erfaringer med, om standardiserede cigaretindpakninger får færre til at ryge.

”I Australien målte myndighederne på effekten af tiltaget og fandt et fald på 0,55 procentpoint over tre år. I Norge så man en stigning i salget af snus efter, at tiltaget blev indført, og nu her flere år efter, så udebliver effekten stadig[2]”, siger Tine Marie Andersen og supplerer:

”Det, vi primært hører, er, at tiltaget giver problemer i butikkerne og øger ekspeditionstiden. Da alle pakker er ens, så er det ikke længere ligetil for butiksekspedienten at skelne imellem de forskellige cigaretmærker.”

Fakta om standardiserede cigaretindpakninger/neutrale cigaretindpakninger

• Standardiserede cigaretindpakninger kaldes også ”neutrale cigaretindpakninger”.
  • Standardisering af et produkts indpakning betyder, at producent og produktnavn må stå på pakken, men der må ikke fremgå et logo, ligesom producenten ikke må have indflydelse på pakkens udseende, herunder farve og lignede grafisk udtryk.
  • Folketinget vedtog, at tobaksproducenter fra 1. juli 2021 ikke længere måtte producere cigaretpakker uden standardiseret indpakning.
  • Fra 1. april 2022 må forhandlere ikke længere sælge cigaretpakker uden standardiseret indpakning.
  • Lande som f.eks. Storbritannien, Norge, Australien og Frankrig har indført standardiserede indpakninger. I Sverige blev forslaget forkastet med henvisning til den svenske forfatnings sikring af virksomheders kommercielle rettigheder.

Kildeoversigt

[1] Sundhedsministeriet: https://sum.dk/udspil-og-aftaler/aftaler/2020/december/national-handlingsplan-mod-boern-og-unges-rygning

[2] Nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/hoie-boksen-skulle-vare-stygg-ny-undersokelse-viser-at-langt-flere-digger-dem/s/12-95-3423853847

TV 2 Norge: https://www.tv2.no/a/14048535/